miercuri, 11 aprilie 2012

ANALIZA privind STRATEGIA ENERGETICĂ A MUNICIPIULUI TÎRGU MUREŞ 2012–2025

În contextul respingerii Proiectului de HCL (din 29 martie 2012) STRATEGIA ENERGETICĂ A MUNICIPIULUI TÎRGU MUREŞ 2012–2025 ca fiind nefundamentată tehnic, lipsa indicatorilor tehnico-economici (nu prezintă alocări din fonduri ale UE), vă prezint analiza ei:


1. Reducerea consumurilor energetice şi folosirea surselor de energie regenerabilă-este recomandat a fi gestionată doar de către autoritatea locală, având în vedere următoarele aspecte:
Conform UE–Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri-Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice (POS CCE) 2007-2013–Axa prioritară 4– Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării, în contextul combaterii schimbărilor climatice – Domenii majore de intervenţii
  • DMI 1 – Energie eficientă şi durabilă.
  • DMI 2 - Valorificarea resurselor regenerabile de energie pentru producerea energiei verzi, Operaţiunea: Sprijinirea investiţiilor în modernizarea şi realizarea de noi capacităţi de producere a energiei electrice şi termice, prin valorificarea resurselor energetice regenerabile: a biomasei, a resurselor hidroenergetice (în unităţi cu putere instalată mai mică sau egală cu 10 MW), solare, eoliene, a biocombustibilului, a resurselor geotermale şi a altor resurse regenerabile de energie. 
  • DMI 3–Diversificarea reţelelor de interconectare în vederea creşterii securităţii furnizării energiei.
  • autorităţile publice locale sunt eligibile pentru proiecte de producere a energiei termice şi electrice pentru consumul propriu al instituţiilor publice finanţate din bugetul autorităţilor publice locale;
  • autoritatea publică locală va fi proprietarul investiţiei, va opera investiţia şi nu va transfera această activitate unui operator economic;
  • nu se va tarifa producţia de energie electrică pentru consumul propriu;
  • valoarea totală a proiectelor trebuie să fie cuprinsă între 400.000 lei (inclusiv TVA) şi echivalentul în lei a 50.000.000 euro;
  • ponderea finanţării nerambursabile acordate este de 98% din costul total investiţional eligibil al proiectului;
  • din economiile de aprox.1,5 mil. Euro/an realizate din netarifarea energiei electrice pentru consumul propriu, se vor crea la nivelul Municipiului noi locuri de muncă pentru noile investiţii energetice cu acoperirea salarizării acestora şi investiţii în Unităţile de învăţământ, Instituţii de cultură şi artă, Clădiri administrative s.a.m.d
  • nu necesită pentru populaţie taxe locale suplimentare;
  • existenţa personalului calificat (Jud. Mureş fiind din 1962 un important producător de energie pe plan naţional prin Centrala Termoelectrică Iernut cu o putere instalată de 800 MW–10% din producţia internă de energie);
  • personalul nou angajat îşi va aduce aportul la creşterea economiei locale prin impozitele plătite;
  • reducerea şomajului în Municipiul Tîrgu Mureş;
  • independenţa energetică faţă de creşterile de tarife ale energiei electrice;
  • eliminarea “băieţilor deştepţi“ din energetica Municipiului.
2. Crearea unui parteneriat public-privat, aşa cum propune Strategia, este nerecomandată, şi anume:
  • doar segmentul privat va beneficia de POS CCE 2007-2013 – Axa prioritară 4;
  • prin liberalizarea pieţei de energie electrică, tarifele la energia electrică vor creşte (aşa cum s-a adeverit în ultimii 22 de ani cu tarifele le gaze, petrol şi implicit benzină, motorină) ceea ce va conduce la alocarea de fonduri mai mari de la Bugetul local pentru acoperirea acestor tarife;
  • creşterea contribuţiei populaţiei la taxele locale pentru acoperirea creşterii cheltuielilor cu energia;
  • dependenţa energetică a Municipiului faţă de privat şi nemulţumirea segmentului de public local faţă de întreruperi de livrare şi tarife (a se vedea negocierile de lungă durată, din anii trecuţi, cu E.on pentru reluarea livrării gazelor în centralele termice);
  • mărirea structurii administrative şi de personal la nivelul aparatului administrativ al Municipiului cu preocupări active în domeniul energetic, în ceea ce priveşte monitorizarea proiectelor de investiţii şi a activităţilor şi investiţiilor ulterioare derulate de sectorul privat pentru producerea, furnizarea, calitatea şi tariful energiei;
  • cheltuieli suplimentare de la Bugetul local pentru salarizarea personalului din aparatul administrativ.
3. STRATEGIA ENERGETICĂ A MUNICIPIULUI TÎRGU MUREŞ 2012–2025 presupune fundamentarea din partea unor institute de profil, cu multă experientă– ICEMENERG Bucureşti (Institutul de cercetări şi modernizări energetice), ISPE Bucureşti (Institutul de studii şi proiectare în energetică) şi nu SC PROENERG SRL care are ca obiect de activitate–comerţul cu ridicata nespecializat. 
În STRATEGIE nu se face referire la Directiva Europeană privind reducerea de emisii de Nox (oxizi de azot) la un maxim admisibil de 100-150 ppc (dioxidul de azot NO2- fiind toxic pulmonar, protoxidul de azot N2O– având efect de seră identic cu CO2), şi alte fundamente legate de utilizarea energiei regenerabile.
4. Prin concesionarea serviciului public centralizat de energie termică a Municipiului către sectorul privat–RFV Mureş Energy SA se desprind următoarele :
  • RFV Mureş Energy SA a beneficiat de investiţiile efectuate de SC ENERGOMUR SA din bani publici (cazane de termoficare performante Viessmann, grupuri cu cogenerare având 1900KW termic şi 1710KW electric puse în funcţiune de RFV, reţele de termoficare, distribuţii pe orizontală în blocuri, contorizări individuale);
  • RFV Mureş Energy SA sector privat a devenit producător de energie electrică regenerabilă, prin investiţiile făcute din bani publici de SC ENERGOMUR SA–subordonată administraţiei publice locale;
  • Primăria Tîrgu Mureş a primit o redevenţă de 2 mil. Euro urmând ca după 15 ani de la semnarea contractului să mai primească o redevenţă de 2 mil. Euro.
Prin HCL nr. 95/24.02.2011–preţul de producere, distribuţie şi furnizare a energiei termice furnizate în sistem centralizat în Municipiul Tîrgu Mureş, se stabileşte la valoarea de 391,3 lei/Gcal inclusiv T.V.A., până la data de 31.12.2011, preţul de facturare către populaţie se menţine la valoarea de 231 lei/Gcal inclusiv T.V.A. si se modifică suma de 70 lei/Gcal la suma de 163,3 lei/Gcal, pentru acoperirea diferenţei dintre preţul de producere, distribuţie şi furnizare a energiei termice şi preţul local de facturare către populaţie;
Prin HCL nr. 246/30.06.2011–în zona unitară concesionată de RFV Mureş Energy SA, erau racordate la sistemul de termoficare 6.184 apartamente. Consumul mediu de energie termică pt. încălzire, pe prioada unui sezon, este de 7,5 Gcal/ apartament cu 2 camere, conform literaturii de specialitate.
6.184 apartamente X 7,5 Gcal/ap. X 163,3 lei/Gcal subvenţie Primăria=7.573.854 lei
7.573.854 lei : 4,4 lei/Euro=1,72 mil Euro.
Deci pentru acoperirea diferenţei dintre preţul de producere, distribuţie şi furnizare a energiei termice şi preţul local de facturare către populaţie, Primăria Tîrgu Mureş a plătit către RFV Mureş Energy SA aprox. 1,72 mil. Euro pentru 6.184 de apartamente ceea ce reprezintă 10,8% din totalul de aprox. 57.070 locuinţe din Tîrgu Mureş!!!!!
Deci în următorii 15 ani, prin concesionarea serviciului public centralizat de energie termică a Municipiului către sectorul privat–RFV Mureş Energy SA, Primăria Tîrgu Mureş va primi redevenţe de 4 mil. Euro dar va plăti către concesionara privată RFV Mureş Energy SA minim 1,72 mil Euro/an X 15 ani=25,8 mil. Euro.
5. Prin HCL nr. 246/30.06.2011, HCL nr. 287/28.07.2011, HCL nr. 288/28.07.2011, HCL nr. 289/28.07.2011, RFV Mureş Energy SA s-a angajat pentru anul 2011 la investiţii de 7,464 mil. Euro din fonduri proprii pentru îmbunătăţirea şi modernizarea producţiei, reţelei şi distribuţiei de energie termică, având ca termen final de finalizare–decembrie 2011. Ce valoare a fost executată din aceste investiţii?, pentru că nu s-au observat săpături de 6,956 Km pentru înlocuirea a 6,956 Km de conducte din sistemul de distribuţie subteran!!!
Comparativ, Municipiul Cluj-Napoca nu a concesionat şi nu a încheiat parteneriat public-privat pentru energia termică şi electică, a investit din bugetul propriu în anii 1998; 2001; 2004-2005 în modernizarea sistemului centralizat de termoficare, deţinând din cogenerare 5450 KW termici şi 5310 KW electrici, care aduc economii la bugetul local de 1,3 mil. Euro/an, economii din care se subvenţionează preţul la energia termică astfel că preţul de facturare către populaţie este de 165 lei/Gcal şi asigură energia termică pentru 35.600 apartamente (aproximativ 145.000 locuitori).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu