joi, 1 mai 2014

PROCES – VERBAL încheiat cu ocazia şedinţei ordinare a Consiliului local municipal Tîrgu-Mureş din data de 25 martie 2014

Din totalul de 23 consilieri locali, sunt prezenţi la începutul şedinţei 19 consilieri. Absentează d-nii consilieri Gombos Geza, Gujan Lucian, Fărcaş Ioan şi Jozsa Tibor. În timpul şedinţei au sosit domnii consilieri Fărcaş Ioan şi Jozsa Tibor – sunt prezenţi 21 consilieri.
D-na consilier Ciotlăuş: - doamnelor şi domnilor, stimaţi consilieri, permiteţi-mi să deschid lucrările şedinţei ordinare a Consiliului local municipal Tîrgu-Mureş, din data de 25 martie 2014.
Dl. consilier Bakos: - e o uzanţă, în cazul în care avem şedinţe
A.G.A., eu aş propune ca înainte de a intra în ordinea de zi, dacă sunteţi de acord să ţinem cele două şedinţe AGA.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - am vrut să propun şi eu acest lucru, dar aş fi avut şi alte puncte care nu ar fi avut legătură cu ordinea de zi şi mă gândeam, conform uzanţelor, că ne vom spune punctul de vedere înainte de a intra în ordinea de zi şi în dezbaterea hotărârilor AGA. Prin urmare, toţi cei care doresc să ia cuvântul înainte de a discuta cele două şedinţa AGA şi a intra în ordinea de zi, să vă înscrieţi la cuvânt.
Aş dori să punctez câteva lucruri legate de probleme serioase pe care le avem în municipiu. Primul punct este cel legat de corespondenţa consilierilor locali şi dacă şi pe parcursul anului trecut şi anul acesta, în repetate rânduri am solicitat atât Serviciului relaţii cu consilierii cât şi d-nei secretar să nu ni se mai violeze corepondenţa şi să nu se claseze la secret, pentru că ne este direct adresată, cred că sunteţi cu toţii interesaţi ca documentele care sunt transmise în atenţia consiliului local, să fim înştiinţaţi cu privire la acestea. Dau câteva exemple pe care eu azi le am în faţă, este vorba despre o informare dată de Ministerul Educaţiei în atenţia Consiliului local, emisă în data de 13 martie 2014. În ceea ce priveşte reavizarea funcţionării Liceului Tehnologic “Aurel Persu” cu statutul de structură arondată fără schimbarea locaţiei actuale, dar cu pierderea personalităţii juridice. Este o informare pe care o să v-o pun la dispoziţie dacă colegii noştri din executiv nu o vor face. De asemenea, cei de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, mi-au transmis că au depus în urmă cu două luni de zile o solicitare prin care ne cereau sprijin atât pentru carburant cât şi pentru achiziţionarea unei autoutilitare. De asemenea, de la Universitatea de Medicină şi Farmacie am avut o adresă pe care nu am primit-o nici azi.
Tot de la ISU am primit ieri o înştinţare în care aflam că sunt înscrisă într-un curs la Cluj, cu participare obligatorie nu opţională şi nici până la acest moment nu am fost înştiinţată. Ei m-au sunat să mă întrebe unde sunt cazată şi să-mi comunice orarul de funcţionare a cursului şi eu nici măcar nu ştiam că ar trebui să particip la acest curs. Dacă nu voi participa, evident sunt sancţionată pe prevederile legale.
Al doilea punct pe care vreau să-l aduc în atenţie, atât în calitate de viceprimar cât şi ca membru al comisiei de analiză pentru situaţia şcolilor retrocedate, aş vrea să vă aduc la cunoştinţă faptul că la majoritatea şcolilor retrocedate situaţia din punct de vedere economic, municipiul înregistrează restanţe chiar şi mai mari de 12 luni. În acest sens, am solicitat Direcţiei economice o informare prin care să aducă la cunoştinţa membrilor comisiei, situaţia clară a datoriilor pe care municipiul le are la proprietarii acestor imobile retrocedate. De asemenea, vreau să vă aduc la cunoştinţă faptul că din punct de vedere juridic şi înainte de a trece la partea juridică, din punct de vedere tehnic starea lor este deplorabilă în continuare în majoritatea acestor şcoli şi din punct de vedere juridic, atât la Colegiul Unirea pentru corpul 2 cât şi la Liceul Bolyai, contractele sunt expirate. Nu mai avem relaţii contractuale, nu au fost modificate aceste contracte prin acte adiţionale de prelungire a acestora. În situaţia în care s-ar ivi o problemă din punct de vedere tehnic aşa cum s-a întâmplat în urmă cu 2 ani la Liceul de Artă, vom fi pasibili cu toţii de pedeapsă, pentru că nici din punct de vedere juridic nu am încheiat contractele şi noi vom răspunde cei care administrăm acele locaţii.
Următorul punct este cel legat de execuţia bugetară care nu ne-a fost pusă la dispoziţie şi aş dori să aduc în atenţia Direcţiei economice ca până la următoarea şedinţă să ni se pună la dispoziţie execuţia bugetară, mai ales în ceea ce priveşte secţiunea de dezvoltare pe fiecare obiectiv de investiţii şi reparaţii care anul trecut a fost aprobat, în funcţie de cum acesta a fost executat în cursul anului 2013. De asemenea, aş vrea să vă aduc la cunoştinţă două hotărâri de consiliu local adoptate în anul 2013, hotărâri nepuse în aplicare după mai bine de un an de zile, ceea ce denotă favorizarea operatorilor privaţi în detrimentul oraşului. Aici vorbesc despre HCL 47/2013 în care s-a aprobat demararea procedurilor legale pentru atribuirea serviciului. Apoi, în luna aprilie HCL nr.135 privind comandarea unui studiu de oportunitate şi aici mă refer la transportul local, situaţie care până în acest moment nu este reglementată. Ştiţi cu toţii că a încercat valabilitatea contractului anul trecut, iar noi am fost forţaţi de situaţie pentru că ne-am trezit în faţa încetării valabilităţii contractului şi nu am adoptat procedurile legale pentru a atribui aşa cum prevede legea furnizării serviciilor publice, acest serviciul unui operator autorizat, chiar dacă rămâne acelaşi operator, dar în condiţiile legii. De asemenea, este vorba de HCL nr.11/2013 privind aprobarea regulamentului de ridicare, transport, depozitare a vehiculelor staţionate neregulamentar, la care ar fi trebuit să înceapă procedura de licitaţie şi nici până la acest moment procedura de licitaţie nu este efectuată. Vreau să vă atrag atenţia, să vă aduc la cunoştinţă fapul că prin această hotărâre de consiliu şi prin documentaţia de atribuire care ar fi urmat să fie pusă în aplicare, redevenţa s-a modificat în favoarea municipiului şi nu a operatorului. Prin urmare, aplicarea vechii redevenţe este în defavoarea municipiului şi în favoarea operatorului.
Ultimul punct, aş vrea să aduc la cunoştinţă din nou refuzul secretarului şi al primarului de a aduce la cunoştinţa comisiilor de specialitate a unor proiecte de hotărâri, mai exact două proiecte de hotărâri pe care eu le-am iniţiat în cursul acestei luni, au fost primele proiecte de hotărâri postate pe site pentru a se introduce pe ordinea de zi în prima şedinţă ordinară. Cred, cu tot respectul faţă de d-na secretar, ca de fiecare dată atunci când am iniţiat un proiect de hotărâre, l-am transmis cu o adresă de înaintare prin care vă solicitam şi introducerea pe ordinea de zi, dar şi în vederea obţinerii vizei de lgalitate vă rugam să-mi comunicaţi dacă varianta propusă îndeplineşte această cerinţă şi în caz contrar, să motivaţi obiectiv modificările ce se impun. Sau dacă există vreun alt impediment pentru care ele nu sunt puse pe ordinea de zi. Este vorba de două proiecte importante care vizează activitatea municipiului. Unul se referă la domeniul salubrizării şi anume la două hotărâri de consiliul local prin care s-au suspendat investiţiile pe care operatorul Salubriserv trebuia să le facă în Tîrgu-Mureş, hotărâri de consiliu local la care astăzi ar fi trebuit să revenim şi să impunem operatorului, pentru că astăzi-mâine expiră contractul, iar aceste investiţii prin voinţa consiliului local au fost sistate. Celălalt proiect de hotărâre se referă la o modificare îndrăzneaţă dar care deja se aplică în alte oraşe din România, şi anume o modificare a sistemului de acordare a autorizaţiilor de construcţii prin înfiinţarea unei comisii de acorduri unice care ar veni în sprijinul cetăţenilor şi anume, faptul că prin constituirea acestei comisii aceştia nu ar mai fi nevoiţi să meargă să îşi obţină avizele după obţinerea certificatului de urbanism, la fiecare furnizor de utilităţi sau deconcentrat pentru obţinerea avizelor, ci toate aceste avize să se obţină prin intermediul acestei comisii. Astfel s-ar reduce şi birocraţia şi timpul de eliberare a autorizaţiilor de construire. Astăzi în Tîrgu-Mureş eliberara autorizaţiilor de construire se face şi pe o perioadă mai mare de 12 luni. Nu am să răspund cu aceeaşi monedă şi nu am să le introduc în mod abuziv astăzi pe ordinea de zi, am să vă rog pe toţi colegii consilieri ca la următoarele şedinţe de comisii de specialitate să le luaţi în dezbatere şi dacă la următoarea şedinţă ele nu vor fi introduse pe ordinea dezi, atunci voi veni cu solicitarea de a fi introduse în regim de urgenţă, pentru că altfel, văd că nu se poate.
Au sosit domnii consilieri Fărcaş Ioan şi Jozsa Tibor – sunt prezenţi 21 consilieri locali.
Dl. consilier Peti: - în luna martie m-au încercat două sentimente contradictorii. Luna martie aşa cum bine ştiţi este sărbătoarea primăverii, a doamnelor şi domnişoarelor, a frumuseţii a liniştii, a pragmatismului, a lucidităţii, dar în acelaşi timp s-au întâmplat şi aş vrea să evoc trei zile: 10 martie, 15 martie 19 martie. Nu aş dori să le compar în niciun fel, pentru că se deosebesc radical una de alta, dar un lucru este foarte clar: nu avem loc pentru niciun fel de manifestare care contravine unei legi, nu avem nevoie de scandaluri, nu avem nevoie de circ în oraşul nostru. 
Comemorarea din 15 martie care de altfel este ziua maghiarilor de pretutindeni se desfăşoară în pace, normalitate, din 1885 de când stă statuia secuilor martiri şi din 1989 încoace când 6 târgumureşeni şi-au jertfit chiar viaţa pentru libertatea noastră se desfăşoară în acelaşi spirit. Eu mi-aş dori foarte mult ca această competiţie sau îndârjire să se vadă în activităţile cultural artistice. Haideţi să facem o competiţie, la ce teatru se duce lumea, nu ştiu dacă ştiţi că sunt 8 companii de teatru şi se mai pregăteşte înfiinţarea câtorva companii de teatru, nu ştiu câţi dintre noi târgumureşenii, pentru că nu mă refer la cei care au venit la Tîrgu-Mureş cu alte obiective şi sentimente decât suntem noi obişnuiţi la Tîrgu-Mureş. Mi-aş dori totodată să fie această îndârjire şi această dispută în sensul discutării şi pregătirii proiectelor oraşului. Mi-aş fi dorit să fie prezent şi dl. primar, pentru că dânsul a lansat data trecută o invitaţie pentru a începe a dezbate proiectele care sunt deja în fază de pregătire, cine ce poate aduce, ce contribuţie, ce valoare adăugată poate face, pentru că de aceea am fost mandataţi cu încredere de către comunitatea locală să reprezentăm interesele lor, iar târgumureşenii vor o viaţă mai bună. Sper să înţeleagă toţi acest mesaj şi să ne punem la treabă şi cu tot respectul pe care-l port d-nei preşedinte, eu dacă am o nelămurire, de obicei sun la telefon, solicit persoana responsabilă sau competentă a-mi da aceste informaţii, dacă nu este de ajuns, solicit documente sau chiar mă deplasez la biroul persoanei respective, bat la uşă şi dacă mi se permite, dar totdeauna mi s-a permis, am discutat toate aceste problem care nu spun că nu sunt importante şi nu trebuie dezbătute, dar în altă modalitate.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - cu tot respectul domnule viceprimar, cred că nu ne bucurăm de aceleaşi facilităţi. Cred că ştiţi şi dv. că biroul meu nu este în sediul primăriei, cred că dacă nu ştiţi, vă invit la biroul meu să vedeţi sute de documente şi toţi colegii din executiv ştiu că cel puţin zilnic se întâlnesc cu 2-3 adrese emise de mine, pertinete, la care aştept răspuns şi la care nu primesc răspuns, domnule viceprimar. Nu prin telefon, pentru că telefonul, ştiţi cum e, vorba-i vânt şi scrisu-I sfânt. Eu lucrez pe documente şi pot să vă pun la dispoziţie toate aceste documente şi să vedeţi că în repetate rânduri toate punctele pe care azi le-am enunţat, au fost solicitate şi în scris şi nu am primit niciun răspuns.
Dl. consilier Pui: - la şedinţa ordinară din 27 februarie am cerut d-nei Miheţ pentru şedinţa de astăzi o situaţie cu autorizaţiile privind construcţiile emise de către Primaria Tîrgu-Mureş pentru realizarea de parcări acoperite. Aceasta, în urma unei sesizări primite de toţi consilierii locali pe mail. Este vorba despre cetăţenii de pe str. Hunedoara şi Măgurei. Vreau să vă spun că până la această oră nu am primit nimic şi dacă puteţi să îmi spuneţi, sau d-na arhitect, când vom primi situaţia.
D-na consilier Ciotlăuş: - să se consemneze în procesul verbal.
Dl. consilier Loghin: - am fost contactat zilele trecute de un grup de cetăţeni din zona Tudor, în speţă Bd. Pandurilor şi mi-au solicitat sprijin să-i ajutăm într-o problemă acută. De 5-6 ani de când se construiesc blocurile Benţa s-au amplasat în jurul acelui şantier nişte garduri metalice de amenajare de şantier care sunt poziţionate pe trotuarul pietonal. E vorba de zona Padurilor, blocurile Benţa vis-à-vis de biserica Sf. Ana. De ani de zile cetăţenii nu au acces pe trotuar, nu pot să circule, ei sunt obligaţi să circule pe carosabil unde se expun pericolelor, mai ales părinţii cu cărucioare pentru copii, persoanele cu handicap motor. Trebuie să-i sprijinim, să vedem ce putem face, să solicităm firmei constructoare să înlăture de pe trotuar, acum am văzut că şi şantierul e blocat, activitatea e suspendată, să-i ajutăm să se elibereze acea zonă.
D-na consilier Ciotlăuş: - şi eu am sesizat şi în alte zone ale oraşului, ultima sesizare pe care au făcut-o cetăţenii din Piaţa Teatrului referitoare la str. Bartok Bela.
Dl. consilier Jozsa: - din punct de vedere al siguranţei circulaţiei, noi am aprobat un proiect şi nişte sume referitor la trecerile de pietoni de la şcoli şi grădiniţe. Rugămintea mea ar fi ca să se respecte având în vedere că în luna ianuarie comisia de circulaţie a aprobat la mai multe şcoli, din păcate la Liceul Bolyai nu s-a făcut şi s-au întâmplat două accidente, unul recent din cauza neadaptării vitezei la trecerea de pietoni, rugămintea mea către ADP şi Direcţia Tehnică să se execute urgent acea trecere de pietoni aprobată.
Dl. consilier Sabău: - vis-à-vis de ce a spus dl. viceprimar mai înainte, şi eu la anul îmi doresc să vorbim de doar două zile din luna martie, respectiv 1 şi 8 martie, iar pe cea din 10 martie să-i chemăm ca împreună să pregătim proiectele oraşului.
Dl. consilier Pui: - doamna preşedintă, vă rog să introduceţi pe ordinea de zi în regim de urgenţă proiectul de hotărâre privind modificarea şi completarea HCL 395/30.11.2011 privind unele măsuri în aplicarea art. 7 din Legea nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei. Proiectul a fost înregistrat la data de 3 februarie 2014, postat pe site-ul instituţiei la data de 5 februarie 2014, printr-o adresă m-am adresat d-nei Maria Cioban, că dacă sunt motive de nelegalitate să primesc în scris răspuns, din ce cauză nu va intra pe ordinea de zi, au trecut cele 30 de zile, proiectul a fost semnat de dl. primar, a trecut prin comisii dar nu apare pe ordinea de zi. Conform art. 44 alin 2 din Legea 215/2001 “dacă rapoartele prevăzute nu sunt întocmite în termen de 30 de zile de la înregistrarea proiectului acesta se consideră favorabile”, deci implicit proiectul trebuia să apară pe ordinea de zi.
Doamna secretar a cerut o informare se la Serviciul fond funciar, legat de acest proiect, am primit o informare, a mai cerut un raport de la ADP care nu a apărut, iar acum înainte de şedinţă am primit o acţiune, un comunicat de la Tribunal, cum că ar fi un proces. Tot mi s-a spus că există proces pe rol privind acest teren la care mă refer eu. Eu consider că proiectul de hotărâre trebuie introdus pe ordinea de zi. Am crezut că primesc ceva în scris, aşa cum m-am adresat prin cerere.
D-na secretar Cioban: - cred că speţa aceasta o cunoaşte toată lumea, e vorba de Cooperativa Metalul, mai multe informări s-au prezentat consiliului în comisii. Vreau să vă informez pe dv. personal că secretarul avizează sau nu avizează documentele, nu îi tot scrie d-lui consilier tot felul de informaţii decât dacă se solicit un raport în ceea ce priveşte activităţile pe care le coordonează. V-am mai spus şi oral, am făcut tot felul de informări, de la Arhitect şef, de la Serviciul fond funciar, astăzi v-am dat şi recursul din care rezultă că este înregistrat pe rol şi o să le citesc domnilor consilieri ce se solicită prin apel, adică obligarea Municipiului Tîrgu-Mureş de a pune la dispoziţia comisiei acest teren în vederea restituirii către dl. Băciulescu în calitate de moştenitor după familia Lazăr, obligarea acestei comisii să emită documentele necesare pentru atribuirea titlului de proprietate, obligarea comisiei judeţene să emită titlu de proprietate şi daune de 1000 lei întârziere de la data la care se va pronunţa o sentinţă în acest scop. Am adus la cunoştinţa dv. şi a tuturor consilierilor că legea atunci când se fac revendicări şi când sunt pe rolul instanţelor judecătoreşti, nu putem schimba în timpul jocului regulile. Dacă acest teren este revendicat, bine sau rău, nu discutăm aici, se vor pronunţa instanţele în sensul dorit, este ocupat de construcţiile cooperative care astăzi terenul este proprietatea municipiului Tîrgu-Mureş, dacă se va conveni acestui om, va stabili instanţa judecătorească şi probabil va primi titlul de proprietate, dar astăzi, să spunem că se dă la Cooperativa Metalul acest teren şi se închiriază, se concesionează sau nu ştiu ce se întâmplă, este total nelegal şi nepotrivit. Dv. Decideţi în consecinţă.
D-na consilier Ciotlăuş: - doamn secretar, dar este legal ca acest teren să fie folosit de Cooperativa Metalul de ani de zile în mod gratuit şi municipiul să nu ia nici un leu? Despre asta este vorba, a lua o anumită sumă pentru acest teren pe care-l foloseşte gratuit.
D-na secretar Cioban: - dacă vă amintiţi, în urmă cu doi ani aţi emis o hotărâre de consiliu prin care terenurile cooperaţiei, în virtutea respectării Deciziei Curţii Constituţionale 1/2010, au fost trecute în proprietatea municipiului Tîrgu- Mureş. Doi ani ne-am judecat cu cooperaţiile pe această hotărâre, în decembrie 2013 s-au pronunţat în mod definitiv şi irevocabil instanţele judecătoreşti, dată de la care această hotărâre a fost pusă în aplicare după ce s-au respectat procedurile judecătoreşti, iar tot dv. în luna decembrie aţi arpobat taxă de folosinţă teren proprietatea municipiului Tîrgu-Mureş, care este mai mare decât taxa de folosinţă teren proprietate de stat, deci, începând de la data de 1 ianuarie 2014 aceşti oameni sunt obligaţi să plătească.
D-na consilier Ciotlăuş: - e o veste foarte bună care pe mine personal mă linişteşte.
Dl. consilier Benedek. – stimaţi colegi, doamna preşedine, a trecut o oră de când discutăm şi 90% din aceste probleme discutate, trebuie dezbătute în comisii. Acum au trecut doi ani de la alegeri şi cei care sunt noi în consiliu local, au învăţat. Noi discutăm aceste lucruri de aproape o oră. Dacă sunt probleme, facem şedinţe de comisi şi discutăm acolo, dar nu aici în plen.
Dl. consilier Maior: - am o rugăminte către d-na Cioban, să se gândeacă să iniţiem un proiect de hotărâre, ca înainte de fiecare şedinţă a consiliului local pe care o prezidează d-na Ciotlăuş, să spunem o oră poveşti, ca să ştim să nu venim, şi venim doar când începe discutarea ordinii de zi. Chiar de o oră să stai să asculti poveşti, care le poţi faci timp de o lună de zile şi să le ceri, aşa cum a spus şi dl. Peti, de la executiv. Domnule Pui, vă sfătuiesc un lucru, aşa cum am făcut eu azi cu un material venit de la pompieri, în care cerea să îi ajutăm cu combustibil, m-am dus la 3-4 consilieri şi am discutat cu ei, dacă sunt sau nu acord că subiectul respectiv.
Când aveţi un material care doriţi să-l promovăm aşa intempestiv, haideţi să ne întâlnim, chiar ajungem să ne batem joc unii de alţii. Aţi stat liniştit o oră ca apoi să vă aduceţi aminte că trebuie să introducem un material. Mai am o rugăminte d-na Cioban, faceţi o adresă către instituţiile statului, să vedem cine are interes ca de fiecare dată să introducă materialul acesta dacă noi suntem într-un proces cu Cooperativa Metalul. Hadeţi să facen un demers, parcă neam săturat tot timpul, ba fură primarul, ba Maior, mâine o să zică că fură Pui, când se ceartă împreună.
Dl. consilier Pui: - am fost ca şi iniţiator cu proiectul de hotărâre în comisii, dl. Maior nu a fost la şedinţa comisiei, lipsind cu desăvârşire, este un proiect foarte cunoscut şi vreau să citez o adresă a Primăriei Tîrgu-Mureş, a Comisiei municipale pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor din cadrul municipiului Tîrgu-Mureş, adresată Guvernului României, Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor. Ce răspuns dă Primăria Municipiului Tîrgu-Mureş: “ de altfel, asupra acestui imobil, se află pe rolul instanţelor un proces în funcţie de care autoritatea publică locală va proceda în consecinţă. De precizat că oricare va fi soluţia ce se va pronunţa în cauză, terenul în cauză nu este retrocedabil în natură. Concluzia este foarte simplă şi clară. De ce mai stăm şi nu hotărâm? Este foarte simplu, să vină bani la buget, nu se încasează.
D-na consilier Ciotlăuş: – şi eu aş vrea să răspund celor doi colegi ai mei care şi-au pierdut răbdarea, dar eu cred că această oră s-a folosit în interesul municipiului, colegul meu Sebastian Pui a adus în discuţie proiectul pentru a-l introduce în regim de urgenţă pe ordinea de zi, fiindcă de două luni de zile stă pe siteul primăriei şi aşteptă să intre în comisii şi aştepată un răspuns în scris pe care cineva din executiv, d-na secretar sau Direcţia juridică sau oricine altcineva putea să-I răspundă frumos punctual obiectiv, în ceea ce priveşte respingerea acestui material. În rest, am mai avut şi AGA pe ordinea de zi, nu doar poveşti cum le numesc unii.
Proiectele oraşului şi problemele oraşului nu sunt poveşti, să fie clar. Ordinea de zi cuprinde un număr de 34 proiecte, punctul nr. 7 este retras fiindcă a fost întocmit eronat. Au mai rămas 32 de proiecte, plus în regim de urgenţă aveam propuse 4 proiecte, din care s-a retras punctul 2 - proiectul privind achiziţionarea imobilului din str. Gh. Doja şi de asemena se propune introducerea în regim de urgenţă, a două proiecte şi anume acesta pe care dl. Pui l-a dezbătut deja – Proiect de hotătâre privind modificarea şi completarea HCL 395/2011 care nu face altceva decât să aducă municipiului plus-valoare şi nu putem suspecta pe nimeni că am favoriza acea cooperativă Metalul, dimpotrivă acea Cooperativă Metalul este favorizată la ora actuală de către municipiu. Celălalt proiect de hotărâre prevede alocarea unui sprijin material constituind în cantitatea de 700 litri carburant pe lună, ISU Horea.
D-na consilier Karacsoni: - pentru a putea vota cu privire la cele două puncte propuse a se introduce pe ordinea de zi, vă rugăm să ni le puneţi la dispoziţie, cu îndeplinirea formalităţilor, proiecte complete, cu aviz, fără aviz motivat de ce nu avem aviz, vă rugăm în forma normală să ni le puneţi la dispoziţie.
D-na consilier Ciotlăuş: - pentru a fi eficienţi, propun să votăm mai întâi ordinea de zi normală a proiectelor, între timp îi rog pe colegii din executiv să întocmească copii şi să pună în mapa fiecărui consilier cele două proiecte şi după ce epuizăm ordinea de zi propriu-zisă, vom trece la ordinea de zi în regim de urgenţă, vom vota separat şi vedem dacă le introducem sau nu. Sunteţi de acord să procedăm în acest fel?
D-na consilier Roman: - nu doar pentru a fi eficienţi, ci pentru a fi în legalitate trebuie să votăm mai întâi ordinea de zi aşa cum a fost propusă în mape, iar ulterior, rămâne de văzut dacă votăm altfel sau nu, dar mai întâi, ordinea de zi trebuie votată exact aşa, ca să fim în legalitate conform procedurilor după care lucrăm.
D-na consilier Ciotlăuş: - o rog pe d-na secretar să le elucideze în această problemă, pentru că dacă vom vota ordinea de zi în această formă, nu vom mai putea introduce niciun alt proiect, pentru că am votat deja ordinea de zi într-o anumită formă.
D-na secretar Cioban: - potrivit regulamentului care este în vigoare, trebuie să aprobaţi ordinea de zi în forma propusă. Dacă nu se aprobă, atunci se trece la partea a doua şi se aprobă o altă variantă a ordinii de zi.
Dl. consilier Torzsok: - nu cred că este oportun să introducem pe ordinea de zi un material care astăzi nu are viza juridică. Eu cel puţin personal, o să închid aparatul şi nu o să votez un material care nu are astăzi viza juridică.
D-na consilier Ciotlăuş: - nu ştim încă dacă nu are viza juridică, dar are semnătura primarului, ceea ce este un lucru important.
Dl. consilier Torzsok: - doamna secretar a spus că azi nu are viză juridică acest material. Eu nu sunt de acord să discut un material care nu are viză juriică.
D-na secretar Cioban: - nu ştiu de unde ştiţi dv. că are semnătura primarului, eu am materialul original aici şi nu are nicio viză.
Dl. consilier Sabău: - pe procedură, din ce am citit eu, nu am legea în faţă, cutuma noastră cu viza secretarului este o cutumă a noastră; putem sau nu să o respectăm mai departe ca şi cutumă. Legea spune în felul următor şi face disctincţie între două categorii de proiecte: proiectele iniţiate de către executiv unde este obligatorie viza secretarului anterior depunerii proiectelor şi a doua categorie, care nu înseamnă că este inferioară, care sunt proiectele iniţiate de consilierii locali. Proiectele iniţiate de consilierii locali în accepţiunea legii avem următoarea procedură: se depune proiectul, după momentul depunerii în termen de 30 de zile serviciul de resort din cadrul primăriei trebuie să depună la primărie, să anexeze, să ataşeze raportul de specialitate al serviciului corespunzător, în condiţiile în care tot legea clarifică această problemă.
Dacă acest raport nu ajunge în termenul de 30 de zile la respectivul proiect de hotărâre, atunci proiectul de hotărâre îndeplineşte condiţiile de a intra pe ordinea de zi. Asta am citit eu. 
Propunerea d-nei Karacsony mi se pare binevenită, respectiv înainte de a vota ordinea de zi, dacă suntem sau nu de acord ca acel proiect să intre pe ordinea de zi, ar trebui să-l primim în mapă. Eu cred că pentru a împăca juridic, a face un echilibru între tot felul de dispoziţii ale legii administraţiei publice locale, eu cred că va trebui nu să votăm separat ordinea de zi şi separat urgenţe, pentru că prin tot ce înseamnă cele două părţi, înţelegem în sens mai larg, ordinea de zi. Poate ar fi mai bine să suspendăm şedinţa până se pune în mapele consilierilor un xerox, copie după respectivul proiect, după care să procedăm la votarea într-o formă sau alta, a ordinii de zi. De asemenea, eu aş vrea să mai aduc la cunoştinţa colegilor o singură situaţie, la un anumit moment am început şi spun că bine am început, când aveam la şedinţa de consiliu prin a vedea procesul verbal de la şedinţa anterioară care conform legii trebuie să-l aprobăm. A început să vină pe mail procesul verbal, sunt lucruri înspre bine, dar cred că ar trebui să ajungem să se comunice mai departe procesul verbal după şedinţă şi chiar să ajungem să votăm la începerea şedinţei procesul verbal al şedinţei anterioare. Nu luaţi ca o critică partea cu procesul verbal al şedinţei, ci ca o construcţie pentru viitor.
D-na consilier Ciotlăuş: - având în vedere că proiectul de hotărâre cu Cooperativa Metalul este foarte cunoscut, cred că ar trebui să facem o pauză, pentru că celălalt proiect chiar impune o urgenţă. Să aprobăm 700 litri combustibil la ISU, nu putem să neglijăm şi să aplicăm aceeaşi monedă pentru ambele proiecte, prin urmare popun o pază de 10 minute în care putem rezolva problema.
Dl. consilier Maior: - am o rugăminte, haideţi ca cele două proiecte care le tot discutăm să le amânăm pentru luna viitoare, peste 15 – 20 de zile, am discutat cu dl. comandant de la pompieri şi a spus că e ok dacă mai stăm o lună de zile şi să intrăm în ordinea de zi şi cea în regim de urgenţă, şi vă promit că în cealaltă şedinţă cu avizul lui x sau y ne punem dacă-l avem în mapă, ori îl respingem ori îl aprobăm. Supuneţi la vot ordinea de zi aşa cum este, mai puţin punctul 2 în regim de urgenţă, dar să terminăm o dată.
D-na consilier Ciotlăuş: – avem două propuneri şi colegii vor trebui să aleagă între cele două propuneri. Sunt două propuneri: una să luăm o pauză de 10 minute ca cele două proiecte să fie multiplicate şi puse în mapa tuturor pentru a vedea
D-na secretar Cioban: - cele două proiecte la care faceţi dv. referire, nu au primit nici din partea serviciilor de specialitate un raport pozitiv, primul are în vedere faptul că a existat o legislaţie în acest sens dar care s-a abrogat tocmai pentru că nu a fost funcţională şi atunci aveam o comisiei de acord unic, acum nu avem pentru că nu există nici legislaţie care să prevadă acest lucru. În ce priveşte cel de-al doilea proiect, este o problemă care necesită o discuţie mai amplă în comisii, pentru că discutăm despre un contract mare, cu consecinţe deosebite, cu tot felul de sume, unde altfel trebuie discutat decât dacă o luaţi dintr-una în regim de urgenţă.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - propun să nu mai introducem pe ordinea de zi aceste proiecte, haideţi să revenim la ordinea de zi iniţială, în care avem 32 de proiecte în regim normal, plus trei proiecte în regim de urgenţă.
Cine este pentru? – 19 voturi
Cine este împotrivă?
Cine se abţine? – 1 abţinere (Pui S.)
Ordinea de zi a fost aprobată cu 19 voturi pentru şi o abţinere.
(Nu a votat dl. consilier Puiac C.)
Punctul nr. 1 din ordinea de zi
Informare privind soarta bunurilor mobile din patrimoniul Municipiului Tîrgu
Mureş aflate în centralele termice concesionate în 2010:
Informarea a fost însuşită de către domnii consilieri.
Punctul nr. 5 din ordinea de zi
Proiect de hotărâre privind aprobarea închirierii prin licitaţie publică, a spaţiului de 3 mp din incinta primăriei Municipiului Tîrgu-Mureş cu scopul amplasării a 3(trei) aparate (tonomate) de cafea:
D-na consilier Ciotlăuş: - sunt câteva observaţii ale comisiilor, comisia de buget rectifică suma la 31,98 lei, dar dacă ne uităm mai bine prin documente, într-un loc este 31,97 iar în altul este 31,98 lei, şi rog pe cineva din executiv care a întocmit proiectul să ne edifice care este suma corectă. Comisia de cultură este de acord cu propunerea comisiei juridice.
Dl. consilier Torzsok: - doamna preşedinte, chiar asta este problema noastră în 2014, cei trei metri pătraţi din incinta primăriei? Legal, avem noi această responsabilitate să votăm aşa ceva? Mâine ajungem să votăm 3 cm pătraţi. Eu nu am fost la şedinţa de comisie, îmi cer scuze că acum spun această părere, dar mi se pare total absurd.
D-na consilier Ciotlăuş: - ce să facem, dl. primar a iniţiat acest proiect, trebuie să-l respectăm.
Dl. consilier Sabău: - într-adevăr, e suprafaţa mică, dar principiul este acelaşi. Fiind domeniul public noi administrăm domeniul public ca şi consiliul local. Noi consiliul local putem da în chirie 1 mp, 1 cm, 1000 hectare, cât vrem. Principiul este acelaşi, diferenţa este suprafaţa.
Dl. consilier Torzsok: - domnule coleg, hai să dăm responsabilitate şi competenţă primarului, viceprimarilor, să-i lăsăm să-şi facă treaba, să-şi ia răspundere. Ne întâlnim într-o lună să votăm pentru 3 mp? Primarul şi viceprimarii nu pot să dea o dispoziţie pentru aşa ceva? sau nu avem încredere în ei?
Dl. consilier Bakos: - cred că este reglementat, sub 10 mp nu trebuie să intre în consiliul local. Am fost deja inventivi, doar că nu se cunoaşte regulamentul.
D-na secretar Cioban: - ceea ce spune dl. Sabău este adevărat, indiferent că este vorba de 2 mp sau de 100 mp, procedura este aceeaşi. Vreau să le amintesc domnilor consilieri că în celelalte mandate precedente, când am discutat de concesiune nu de închiriere, s-a dat un mandat Primarului municipiului Tîrgu-Mureş pentru ca aceste lucruri să le rezolve în numele consiliului local. Dacă sunteţi de acord aprobaţio pe asta aşa cum este, dar pe viitor să promovăm un proiect de hotărâre care să se refere la situaţii similare de mandatare, la suprafeţe din acesta care hârtia costă mai mult decât conţinutul documentaţiei şi procedurile în sine, atunci data viitoare venim cu un proiect şi eliminăm aceste mărunţişuri.
Dl. consilier Roman: - cred că toate „nimicurile” acestea ne distrag nouă atenţia asupra menirii pe care o avem şi da, de ce să nu recunoaştem, de foarte multe ori ajungem să ne comportăm în plenul consiliului local altfel decât probabil legiuitorul a gândit lucrul acesta. Dar avem o soluţie, vă fac eu o provocare. Avem colegi care se află la guvernare, cum am fost noi, dar atunci eram copil mic şi nu putem să iniţiez o modificare a Legii 215, dar acum avem colegi serioşi, importanţi şi cu majoritate de 70%. Dacă tot ne plac comisiile, facem o comisie şi haideţi să iniţiem noi o modificare, sunt convinsă că avem suficient de multă experienţă şi să modificăm legea aceea, că 215 e aşa de o grămadă de ani şi mie nu-mi place de ea.
Dl. consilier Sabău: - doamna consilier, în Parlament este ca şi în Consiliul local. Nu trebuie să ai majoritate ca să ai iniţiativă legislativă. Consilierii PSD am avut majorităţi, au picat prin vot. Nu trebuire să vă uitaţi neapărat la guvernare. Uitaţi-vă la oricare parlamentar cu care vă înţelegeţi mai bine şi dăm drumul ca 1 mp să nu mai trebuiască aprobat de primar.
D-na consilier Ciotlăuş: - domnule Sabău, dacă suntem minoritari nu reuşim să ne introducem proiectele pe ordinea de zi. Orice iniţiativă am avea, bună sau rea, tot majoritatea decide.
D-na secretar Cioban. – vreau să spun d-nei Roman că dv. în calitate de consilier nu puteţi iniţia legi.
D-na consilier Roman: - ştiu.
D-na consilier Ciotlăuş: - comisia juridică are un amendament şi îi rog pe cei de la comisia juridică să şi-l susţină. O modificare în caietul de sarcini în ceea ce priveşte obligaţiile chiriaşului.
D-na consilier Karacsony: - având în vedere valoarea mică a chiriei şi pentru a nu fi prejudiciaţi, în situaţia în care contractul se reziliază din culpa chiriaşului, va fi obligat la despăgubiri egale cu valoarea contractului pe perioada neexecutată. Vorbim de sume minime, este o siguranţă care în ziua de azi se ia de către toată lumea.
D-na consilier Ciotlăuş: – vă rog să faceţi propuneri pentru doi consilieri locali care să intre în comisie, şi doi înlocuitori. Membrii comisiei: Peti Andrei şi Sabău Olimpiu. Supleanţi: Ciotlăuş Ionela, Roman Ioana.
Supun la vot proiectul de hotărâre.
Cine este pentru? – 19 voturi
Cine este împotrivă?
Cine se abţine? – 1 abţinere (Peti A.)

Hotărârea a fost adoptată cu 19 voturi pentru şi o abţinere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu