marți, 1 octombrie 2013

Comedie la şedinţele Consiliului Local Tîrgu-Mureş (IV)



PROCES – VERBAL
Încheiat cu ocazia şedinţei  extraordinare a Consiliului local municipal
Tîrgu-Mureş din data de 25 iulie  2013

S-a prezentat sinteza procesului-verbal al şedinţei ordinare din data de 11 iulie 2013.
La  şedinţă sunt prezenţi  23 consilieri locali.
D-l consilier Maior: - doamnelor şi domnilor, stimaţi consilieri, permiteţi-mi să deschid lucrările şedinţei extraordinare a Consiliului local municipal Tîrgu-Mureş, din data de 25 iulie 2013.
In conformitate cu Dispoziţia Primarului nr. 1890 din data de 18 iulie 2013 se  convoacă şedinţa extraordinară a Consiliului local municipal Tîrgu-Mureş, cu ordinea de zi  care cuprinde 14 puncte, iar în regim de urgenţă avem 4 puncte.
Supun la vot ordinea de zi, plus materialele în regim de urgenţă, iar punctul 1 în regim de urgenţă propun să-l discutăm ca prim punct pe ordinea de zi.
D-na viceprimar Ciotlăuş: – înainte de a intra în ordinea de zi, aş vrea referitor la sistarea abuzivă a apei calde în municipiul Tîrgu-Mureş la aproximativ 3000 de familii,
să ne spună d-l director Moldovan de la Locativ, de ce nu se respectă HCL nr. 180/2013 prin care la art. 1 SC Locativ SA este obligată să producă şi să furnizeze în sistem, energie termică până la expirarea licenţei. De asemenea, vreau să luăm cu toţii act de sesizarea făcută de către Avocatul Poporului în ceea ce priveşte încălcarea drepturilor constituţionale ale cetăţenilor şi prevederile Legii 325 şi ne aduce de asemenea la cunoştinţă că este o infracţiune să admitem în continuare sistarea abuzivă a apei calde la Tîrgu-Mureş; apropo de Oraşul Digital fără apă caldă.
D-l Moldovan Ovidiu: - am solicitat celor de la E-On prelungirea contractului, fiindcă contractul expirase, în momentul de faţă suntem la zi cu toate facturile achitate la E-On şi încă nu am primit de la ei un motiv în scris de ce nu doresc să reia furnizarea gazului metan. Făceaţi referire la 3000 de familii, în momentul de faţă în sistemul centralizat mai sunt aproximativ 550 de apartamente din care 200 sunt în proprietatea primăriei.
D-l consilier Puiac: - rog executivul Primăriei să verifice curăţenia parcului din cartierul Mureşeni. Sunt multe solicitări de acolo, parcul este foarte murdar, gunoiul nu este ridicat şi aş dori să se implice mai mult executivul primăriei.
D-l consilier Maior: - acum aş da un răspuns de genul că aveţi în mape un material în care trebuie să triplaţi preţul la gunoi. Sunt curios cum o să-l votăm.
D-na consilier Roman: - am făcut o interpelare în legătură cu invitarea consilierilor locali şi a mea în mod special, la  consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ din Tîrgu-Mureş din care facem cu toţii parte şi vreau să spun că interpelarea s-a soldat cu o acţiune extrem de eficientă a Direcţiei Şcoli pentru că în numai câteva zile la 3 consilii de administraţie am fost chemată, lucrurile s-au remediat, asta cred că este o veste pozitivă şi pentru ceilalţi colegi care poate s-au aflat în această situaţie, sper ca din noul an şcolar lucrurile să nu mai solicite o nouă interpelare în consiliul local.
Punctul nr. 2 din ordinea de zi
Proiect de hotărâre privind aprobarea reorganizării reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat din Municipiul Tîrgu Mureş, pentru anul şcolar 2013 – 2014:
D-l consilier Maior: - comisiile au optat pentru varianta Direcţiei Şcoli.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - referitor la acest material, Direcţia Şcoli ne-a pus la dispoziţie un referat prin care ne aduce la cunoştinţă faptul că în ceea ce priveşte situaţia Liceului „Emil Dandea”, ca urmare a efectivelor reduse de elevi, deşi s-a propus relocarea activităţii la Colegiul „Traian Săvulescu” sau la Liceul „Avram Iancu”, Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş propune desfiinţarea Liceului ”Emil Dandea”. Eu cred că nu poate fi vorba despre închiderea efectivă a acestui liceu, câtă vreme avem UMF-ul, Azomureşul, nu putem să renunţăm, avem nevoie de chimie.
D-l consilier Maior: - haideţi să nu banalizăm şedinţa de consiliu.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - vorbim despre închiderea unui liceu, cred că nu este un lucru banal.
D-l consilier Maior: - dacă v-aţi fi uitat în material, acolo scrie „relocarea  la Colegiul Agricol „Traian Săvulescu”. Este un material semnat de d-na director Oşan Gabriela.
D-l viceprimar Peti: - după 2 ani de demersuri am reuşit să atribuim denumirea de „dr. Bernadi Gyorgy”, Şcolii nr. 2 şi pentru noi este foarte important să nu se desfiinţeze o şcoală denumită după un alt primar renumit din Tîrgu-Mureş – Emil Dandea. Solicitarea noastră este ca nicidecum să nu se desfiinţeze o unitate de învăţământ care poartă denumirea de Emil Dandea. Mutarea Gimnaziului Europa din punctul nostru de vedere, trebuie să fie numai temporară, până la reconstrucţia unei unităţi de învăţământ la standarde europene. Nu putem fi de acord cu desfiinţarea grădiniţelor şi lipirea lor de unităţi de învăţământ. Grădiniţele au specific deosebit şi diferit faţă de unităţile preuniversitare. Abordarea noastră şi punctul nostru de vedere este pentru susţinerea materialului în forma prezentată de către Direcţia Şcoli.
D-l consilier Maior: - orice vine de la Inspectoratul Şcolar,  toată lumea cunoaşte, eu zic că acolo este un om competent.
Supun la vot materialul în varianta II, cea propusă de d-na Oşan, cu relocarea.
Cine este pentru? – 20 voturi
Cine este împotrivă? –
Cine se abţine? – 3 abţineri (Ciotlăuş I., Pui S., Sîmpălean D.)
Hotărârea a fost adoptată cu 20 de voturi pentru şi 3 abţineri.
Punctul nr. 7 din ordinea de zi
Proiect de hotărâre privind aprobarea cheltuielilor necesare realizării investiţiei ,,Achiziţionare de containere subterane pentru depozitarea gunoiului menajer şi reciclabil”:
D-l consilier Maior: - comisiile de specialitate au avut păreri pro şi contra. Începând de la idei de genul că mai trebuie să cumpărăm alte maşini că nu putem ridica gheenele, până la alte lucruri care nu vi le mai spun, dar în ceea ce priveşte maşinile, am demonstrat la faţa locului împreună cu d-l Peti şi cu d-na Ciotlăuş, că nu mai este nevoie de achiziţionarea altor maşini şi cei de  la Salubriserv pot face acest lucru dacă noi vom investi acei bani tot bani care se recuperează de la Salubriserv. Acei bani nu se investesc de la primărie, ci se recuperează din investiţiile pe care trebuie să le facă Salubriservul. Până acum am recuperat 18 miliarde  şi eu v-aş aduce la cunoştinţă că aceste 18 miliarde ar fi o sumă de bani care ar putea fi investită dacă dv. veţi aproba azi realocarea acestei sume de bani. Vreau să vă spun că avem cel puţin, doar pe lista care o am aici, 33 de asociaţii de proprietari, nici nu vreau să mă gândesc câte apartamente sunt, doamnă Ciotlăuş, fiindcă am înţeles că dv. sunteţi împotriva acestui material şi m-aş bucura să văd că nu e adevărat ce spun eu, dar spre dezamăgirea mea şi a celor care-i interesează, din păcate cred că nu o să vă schimbaţi opinia şi o să veniţi cu tot felul de provocări.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - am să vă spun de ce sunt împotrivă şi într-adevăr am fost cu dv. la faţa locului şi am văzut că nu sunt chiar cele mai impermeabile locaţii de colectare a gunoiului. Am văzut cu toţii că s-a strâns apa chiar şi în aceste containere improvizate. Vreau să vă spun că dacă dv. făceaţi referire la acele asociaţii de proprietari, probabil că nu le-aţi transmis târgumureşenilor  faptul că în această solicitare se achiziţionează doar 35 de bucăţi, rămânând vreo 500 de locaţii neacoperite în oraş faţă de necesităţile reale ale oraşului pe un astfel de proiect. Da, proiectul este foarte bun în momentul în care  îl vom implementa în tot oraşul.
D-l consilier Maior: - e bun, dar nu-l votăm.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - la 10 mii euro un container, cu siguranţă că nu.
D-l consilier Maior: - dar de unde ştiţi dv. suma?
D-na viceprimar Ciotlăuş: - pentru că dv. ne-aţi scris aici în indicatorii tehnico-economici.
D-l consilier Maior: – de unde ştiţi, după o licitaţie care trebuie să se facă? Nu induceţi în eroare târgumureşenii pentru că faceţi un lucru urât. E bună soluţia, dar nu trebuie votată. Asta  am înţeles.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - cunoaştem antecedentele de achiziţii ale Primăriei Tîrgu-Mureş.
D-l consilier Benedek: - de multe ori am fost de acord cu d-na viceprimar, dar de data asta nu sunt, cine cunoaşte oraşul şi umblă prin el, vede ce dezastru este cu managementul deşeurilor. La ora actuală sunt acele pubele care au fot introduse şi este o idee foarte bună, dar din păcate au fost stricate, oriunde mergeţi, chiar şi în zona centrală a oraşului o să vedeţi nişte pubele care sunt înconjurate cu gunoi şi nu ne aduce  laudă  treaba aceasta, oricine vine la Tîrgu-Mureş şi vede aceste mormane de gunoi peste tot, eu cred că trebuie să găsim o modalitate de a rezolva această problemă. Modalitatea, aşa cum a spus d-na viceprimar, este de a găsi o soluţie, sigur că cu cât facem mai multe o să ne coste mai puţin şi cu cât o să facem mai puţin, o să coste mai mult şi eu cred că populaţia are o mare aşteptare în a rezolva această problemă care în afară de gunoi şi miros neplăcut, nu ne face cinste oraşului, trebuie demarat şi populaţia ştie că în câteva luni nu se poate rezolva problema. Eu susţin că trebuie să găsim o soluţie şi această soluţie este cea găsită de consiliu şi primărie, trebuie să mergem înainte cu acest proiect.
D-l consilier Maior: - m-am înţeles cu cei de la asociaţii, când au venit au spus că vor să ia cuvântul toţi. Eu am spus că nu  putem da cuvântul în şedinţă decât preşedintelui Ligii asociaţiilor şi încă la două persoane de la asociaţii de proprietari.
Supun la vot dacă sunteţi de acord cu cele trei intervenii – preşedintele Ligii asociaţiilor şi două persoane de la asociaţiilor de proprietari.
D-l Rus Dumitru: - domnilor consilieri, aşa cum rezultă din materialul pe care îl aveţi în mape şi la nivelul Ligii asociaţiilor de proprietari, avem multe semnale privind deficienţele în gestionarea deşeurilor şi a gunoiului menajer în special. Deşi s-au făcut eforturi, s-au adus europubele, s-au încercat să fie amenajate boxele, s-a încercat să fie protejate şi cu sprijinul Poliţiei locale, ştiţi de ani de zile se discută, este veşnica problemă a celor care merg şi caută în gunoaie. Aveţi o planşă ataşată din zona 7 Noiembrie unde pubelele sunt amplasate pe trotuar, s-a pomenit deja, din aceste deşeuri se separă lichidul care are un miros pestilenţial şi atunci când este preluat de maşinile Salubriservului  ajunge pe şosea, este întins cu mijloacele de transport, se creează pe lângă aspectele inestetice şi pericole privind sănătatea publică. Unele din aceste gheene sunt în zona parcurilor,  multe parcuri au fost amenajate de Primărie şi Consiliu local, dar din păcate acestea sunt neigienice tocmai din aceste condiţii. Sigur că soluţia propusă de primărie este una care corespunde cerinţelor vieţii de astăzi, se asigură, pe lângă ordine, şi igienizarea cartierelor. Aşa cum am spus şi în numele asociaţiilor de proprietari afiliate ale Ligii, vă rugăm domnilor consilieri să votaţi acest material, care cu siguranţă va răspunde aşteptării asociaţiilor de proprietari, proprietarilor de apartamente în special, dar şi din zona caselor individuale.
D-l consilier Sabău: - domnule preşedinte, scurt şi pe procedură. Când sunt luări la cuvânt, înainte de şedinţă se depune cerere care se aprobă. De asemenea, aş avea marea rugăminte, când am fost preşedinte de şedinţă dv. mi-aţi spus că vă cenzurez, deşi aţi vorbit minim o jumătate de oră la acea şedinţă, v-aş ruga să nu procedaţi „greşit” aşa cum am procedat eu la şedinţa anterioară, ci să daţi dreptul la cuvânt consilierilor înscrişi, de asemenea şi d-na Roman a ţinut la şedinţa trecută să ne explice care este procedura cu luarea la cuvânt cu dreptul la replică, etc. Dacă nu mergeţi pe solicitarea mea, atunci măcar pe cea a d-nei Roman de la şedinţa trecută.
D-l consilier Maior: - dacă este vorba de persoana dv., vă promit că o jumătate de oră stăm toţi şi vă ascultăm, pentru că ştiu că nu vă faceţi campanie electorală. În ceea ce înseamnă numai să dai din gură şi să votezi nu,
D-l consilier Pui: - adineauri s-a spus că este un dezastru, într-adevăr dezastru este din cauza operatorului care nu colectează la timp gunoiul, nu uitaţi că regulamentul este vechi, din anul 2004 şi este în defavoarea cetăţenilor, chiar şi a operatorului. Nu uitaţi că se dau 180 miliarde sau chiar peste, pentru salubrizare, iar Galaţi dă numai 30 miliarde.  
D-l consilier Maior: - vă dau un răspuns simplu, dacă tot aţi vorbit de regulament. Mie mi-ar fi ruşine să vorbesc e regulament după ce veniţi şi propuneţi în consiliul local să votăm de 3 ori preţurile. O să votaţi azi regulamentul propus de Consiliul judeţean, cu oameni aceştia de faţă. Sunt curios dacă-l votaţi sau nu. Să le spuneţi tot aşa mâine sau peste o lună.
D-l consilier Benedek: - această metodă de a rezolva deşeurile la ora actuală, pubelele şi alte metode, constituie un focar de infecţie. Dacă menţinem treaba aceasta, atunci e bine, dar să ştie toată lumea că reprezintă un focar de infecţie şi pentru acei copii care umblă preponderent prin gunoaie, dar şi pentru alţi copii; sunt focare de infecţie.
D-l consilier Pui: - spuneaţi de regulament. Regulamentul nu prevede majorarea de trei ori şi să vă aduc aminte că aţi spus că se supune la vot a treia oară, dv. aţi omis la ultima şedinţă să-l supunem la vot.
D-l consilier Maior: - am omis că nu mai plăteau târgumureşenii încă o lună de zile, de trei ori tariful. Şi poate omit şi de data aceasta şi o să votaţi când o să fiţi dv. preşedinte de şedinţă.
D-na Vaga Florea: - d-l Benedek are dreptate cu containerele, aceeaşi problemă o avem şi noi şi toate sunt invalide, stau în 3 picioare, e gunoi mare pe jos, pe str. Cutezanţei, păcat de parcul care s-a făcut la Diamant că e frumos, se joacă mulţi copii acolo, până să ajungem la parcul Diamant, trecem pe str. Cutezanţei. La noi sunt posibilităţi de instalare a acelor containere. Am văzut la Diamant, e foarte frumos. Mai avem o problemă foarte mare. Blocurile noastre, str. Cutezanţei începând de la nr.60 până la nr.52 sunt sus pe deal. Când plouă nu vreau să ştiţi ce e acolo. Sapă rezistenţa blocului. Eu am făcut adresă la primărie, am văzut că de la nr. 52 încolo s-au amenajat printre blocuri, la noi, nu. Tot cartierul Tudor este frumos, zona între blocuri, avem şi noi alee, cărare care urcă, vă rugăm din suflet să faceţi şi la noi. Veniţi să vedeţi rezistenţa blocului, se strică. Subsolul de umple de apă.
D-l consilier Maior: - vă promit că luna viitoare o să aveţi două hotărâri de consiliu promovate de cineva.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - domnule Maior, din nou induceţi în eroare opinia publică. Cum puteţi spune că acest regulament majorează tarifele de 3 ori? Este o minciună sfruntată pe care cu tot respectul trebuie să o spun şi să aduc la cunoştinţa opiniei publice, regulamentul acesta prevedere reguli de salubrizare la nivelul întregului judeţ. Oraşul nostru va arăta la fel de curat ca şi alte oraşe şi municipii din judeţul Mureş şi prevede un plan integrat, un proiect pe care judeţul Mureş a atras 50 milioane euro şi care vine în sprijinul târgumureşenilor, ridica standardele de viaţă la care dânşii aspiră.
D-l consilier Maior: - îl plăteşte sau nu-l plăteşte târgumureşeanul de rând?
D-na viceprimar Ciotlăuş: - prin acest regulament nu se majorează nici un fel de tarif.
D-l consilier Maior: - Consiliul judeţean câştigă sau nu vreun ban din această afacere? Da sau nu.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - nu o să câştige Salubriservul, fiţi sigur.
D-l consilier Maior: - Consiliul judeţean, cu taxele impuse de dv. şi pe care le veţi vota azi, vor creşte taxele? Da sau nu?
D-na viceprimar Ciotlăuş: - regulamentul nu impune taxe, se impun standarde de curăţenie a oraşului.
D-l consilier Maior: - standardele de curăţenie cresc taxele de 3 ori la Tîrgu-Mureş?
D-na viceprimar Ciotlăuş: - nu vor creşte taxele prin intermediul acestui regulament.
D-l viceprimar Peti: - mulţumesc pentru intervenţia dv. doamnă, eu am copilărit pe str. Cutezanţei şi cei mai frumoşi ani din copilărie acolo i-am petrecut. Ştiu că s-au construit acolo nişte garaje în spatele cărora s-a făcut.
Din păcate sau noroc, am deschis cutia Pandorei cu cele două pubele superamenajate în Piaţa Diamant.  Cu ocazia audienţelor şi nu numai, am primit pe adresa de e-mail o scrisoare din partea mai multor asociaţii de proprietari care au rugămintea să susţinem această investiţie, fiindcă şi-au dat seama de utilitatea acestei dotări, pot fi de acord că trebuie să demarăm o procedură de licitaţie care va da un rezultat final la preţul final a acestor dotări, care la prima vedere costă prea mult sau foarte mult, dar sperăm că cu ocazia concurenţei se vor reduce aceste costuri.
Ceea ce am discutat în comisia de buget, a fost să avem o situaţie. Cred că suntem de acord cu toţii că ar fi nevoie de dotarea cu aceste containere îngropate în pământ, la Tîrgu-Mureş. Nu avem posibilitatea de a le finanţa dintr-o dată. Ca o soluţie de compromis, haideţi să facem acea situaţie pe raza întregului municipiu, să vedem de câte astfel de pubele am avea nevoie pentru colectarea selectivă, să facem un buget şi o lotizare prin care prioritizăm acele spaţii verzi, pieţe şi unde chiar din punct de vedere estetic s-ar impune dotarea cu aceste pubele şi apoi, în anii următori sau conform veniturilor la bugetul local, să trecem la achiziţionarea următoarelor loturi.
D-l consilier Maior: - propuneţi ca acel lot să
D-l Oprea: - o invit pe d-na Ciotlăuş să vină să vadă că e plin de ţigani şi boschetari. O rog să vină să vadă câţi copii sunt în zona respectivă şi câţi oameni în vârstă. Este inadmisibil, este un miros insuportabil în toată zona. Poliţia locală mă sprijină, dar nu poate să pună la fiecare boxă un poliţist care să-i ducă de acolo. Sunt de acord cu ce a spus dl. Benedek, este focar de infecţie şi este inadmisibil aşa ceva. Doamna viceprimar, vă rog să veniţi în Asociaţia 6 să vedeţi de când sunt construite boxele de gunoi, de 40-45 de ani şi să observaţi cum arată, iar la următoarea şedinţă de consiliu să veniţi cu propuneri constructive ca într-adevăr să putem rezolva această problemă.
D-l consilier Pui: - am avut un proiect de hotărâre în octombrie anul trecut, privind dotarea cartierelor municipiului Tîrgu-Mureş cu grupuri sanitare. Nu s-a făcut nimic până în prezent, cu toate că au fost alocaţi bani la buget, 93 mii euro, şi nu s-a făcut nimic.
D-l consilier Maior: - vreau să le spun târgumureşenilor că este pe SEAP licitaţia şi să sperăm că va veni la preţul acela mic pe care l-aţi votat dv. cineva să facă nişte containere în care să poţi intra, să pui fisa şi să intri ca în străinătate. Dar cu 5 lei nu poţi să mănânci de 10 lei.
Referitor la preţuri, ar trebui să le arăt târgumureşenilor preţul propus de Consiliul judeţean în 2010?
Avem o variantă de proiect de hotărâre, la propunerea făcută de dl. Peti şi scrisă de d-na Cioban: Art. 1 - se aprobă achiziţionarea în condiţiile legii, de containere subterane, pentru depozitarea gunoiului menajer şi reciclabil, în număr de 35 bucăţi, urmând ca acest număr să fie majorat după aprobarea bugetului local pe 2014.
Supun la vot proiectul de hotărâre prezentat.
Cine este pentru? – 11 voturi
Cine este împotrivă? – 6 voturi (Ciotlăuş I., Pui S., Sîmpălean D.,  Loghin L., Sabău O., Someşan C.)
Cine se abţine? – 6 abţineri (Gombos G., Jozsa T., Soos Z., Haller B., Karacsony E., Torzsok S.)
Proiectul de hotărâre a fost respins, o să încercăm luna viitoare să revenim cu el.
Propun să punem gunoiul pe undeva pe la Livezeni.
D-na Baba Floare: - indiferent cum procedaţi, dar găsiţi modalitatea de a rezolva această problemă în oraş. Locuim la 10 metri de o gheenă de gunoi, nu se poate să deschizi geamul şi să nu poţi respira. Nu am văzut din această sală în afară de d-l Claudiu Maior şi în mod special am invitat-o pe d-na viceprimar, eu nu v-am văzut în cartierul Unirii. Nu ne-a întrebat nimeni ce probleme avem acolo vis-a-vis de gheenele de gunoi.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - stimată doamnă, am fost la dv. în cartier, şi vreau să vă felicit, într-adevăr dv. v-aţi făcut ordine la gheenele de gunoi şi într-adevăr mai este nevoie, şi aşa cum  am spus şi adineauri nevoia oraşului este de aproximativ 500 de astfel de containere. În momentul în care s-ar achiziţiona 30, unde le pui şi pe ce criterii? Toţi cetăţenii din oraş, toţi preşedinţii de asociaţii îşi doresc la fel ca şi noi, pentru că şi eu îmi doresc un astfel de container, dar potenţialul financiar al consiliului local la această oră, nu suportă o asemenea investiţie, care s-ar ridica la preţul unuia de 10 mii euro până la aproximativ 10 milioane euro.
D-l consilier Maior: – de ce nu aţi venit cu o propunere?
D-na viceprimar Ciotlăuş: - am venit în comisie cu o propunere să se facă necesarul la nivelul întregului oraş.
D-l consilier Maior: - aveţi în mapă. Dacă aţi fi venit cu o propunere, în cel mai rău caz, ca toţi banii care se alocă de la Salubriserv şi se reţin în fiecare lună, să fie refăcute. Prima dată aţi venit cu mica chichiţă 35, după care aţi spus să fie 100, apoi o să facem 200. Nu vă mai bateţi joc de târgumureşeni, doamnă Ciotlăuş. Având votul politic, veniţi să ne luaţi peste picior cu minciuna.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - vă rog să-mi permiteţi să spun ce am de spus, să nu mă întrerupeţi, fiindcă faceţi un abuz.
D-l consilier Maior: - nu fac nici un abuz, sunt preşedinte de şedinţă.
D-na viceprimar Ciotlăuş:  - doresc să le spun cetăţenilor unde merg banii acestora, la sport şi mă bucur că s-au diminuat sumele şi putem face economii şi poate vom revizui acest proiect şi din sumele economisite  vom promova un astfel de proiect.
Punctul nr. 8 din ordinea de zi
Proiect de hotărâre privind aprobarea alocării de la bugetul local a sumei de 4.000.000 lei pentru sezonul competiţional 2013 – 2014, în vederea continuării asocierii dintre Municipiul Tîrgu Mureş şi Fotbal Club Municipal Tîrgu Mureş din Tîrgu Mureş:
D-na viceprimar Ciotlăuş: - referitor la proiectul cu FCM-ul, este ilegală asocierea cu FCM, deoarece are datorii la bugetul de stat şi sunt în executare silită.
D-l consilier Maior: - votaţi împotrivă.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - am regulamentul de sprijin financiar pe toate unităţile sportive
Faceţi un abuz care cred că e în detrimentul cetăţenilor, nu al meu personal.
D-l consilier Maior: - am văzut ce e în detrimentul cetăţenilor, coş de gunoi, nu, de cinci ori preţul la gunoaie.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - dar le-aţi spus că propunerile dv. sunt de 170 miliarde lei la sport?
D-l consilier Jozsa: - chiar nu e nevoie de ceartă. Prima dată ar trebui să dăm un răspuns, dacă e cineva din partea primăriei, am auzit aici nişte lucruri că sunt insalubre, etc. cei de la asociaţie ştiu foarte bine, conform regulamentului cine curăţă europubele, etc. dacă cei de la asociaţiile de proprietari îşi fac treaba corespunzător, eu cred că nu o să fie problemă că o să curgă gunoiul pe stradă, etc. am lucrat la ADP 2 ani de zile şi cred că am făcut un regulament ca acesta, aşa că eu propun să revizuiţi regulamentul de ordine şi funcţionare a asociaţiilor, respectiv cu gheenele de gunoi, cine adună, unde adună, şi cine curăţă,  şi dacă fiecare îşi face treaba, nu o să fie aşa mare problemă. Cât despre europubele  jumătate are dreptate unul şi jumătate, celălalt. Acum suntem la proiectul cu FCM şi doresc să facem o modificare în contractul de asociere.
Venind vorba despre copii, în mass media aţi văzut de mai multe ori, am văzut completare contractului de asociere în cadrul secţiilor de juniori 1 şi 2, minim 2 cantonamente/an pentru pregătirea juniorilor I si II la FCM, înscrierea în Campionatul naţional organizat de Federaţia Română de Fotbal la juniori obligatoriu fiecare categorie de vârstă; introducerea a  minim 5 juniori în lotul lărgit la antrenamentele echipei de seniori, inclusiv participarea la cantonamente a acestor juniori târgumureşeni, cu prima echipă, adică minim 5 juniori târgumureşeni să participe întotdeauna la pregătirea echipelor, asigurarea hranei şi a suplimentelor de vitamine pentru juniori 1, cei care spunem noi în mass-media că vor fi fotbalişti în Târgu-Mureş, adică asigurarea hranei şi a suplimentelor vitamine pentru juniori, zilnic câte o masă şi suplimente vitamine conform prescripţiilor unui specialist în nutriţie, respectiv în toate contractele să se specifice, echipamentul de prezentare obligatoriu inscripţionat cu Consiliul local Tîrgu-Mureş; seniori, juniori copii. Având în vedere că consiliul local aprobă banii, aş dori ca sprijinul aprobat să fie menţionat pe tricouri, respectiv pe echipamente.
In ce priveşte contractul de asociere şi numirea directorilor, respectiv a preşedintelui şi a consiliului de administraţie, aici văd nişte nume care cred că ar fi bine să le cunoaştem. Dacă sunt în sală vă rog să se ridice ca să-i identificăm, trebuie să votăm nişte persoane în Consiliul de administraţie şi în contractul prezentat nouă, CA o dă decidă unde şi cum merg banii. Toată lumea îi cunoaşte pe Tatar Bela, pe domnii consilieri Benedek, Puiac, Matei, Gomboş şi Maior, dar urmează nişte nume, dl. Gherendi Călin, dacă este în sală; d-l Stanciu Daniel, Man Nucu Ioan. Noi trebuie să votăm un contract şi majoritatea consilierilor nu cunosc persoanele respective.
D-l consilier Maior: - nu sunt aici, le-am cerut doar acceptul. Majoritatea membrilor sunt în Consiliul local, tot consiliul local hotărăşte.
D-l consilier Jozsa: - aş mai avea o rugăminte dacă procedural este ok, fiecare contract de asociere cu cluburile respective, chiar dacă este FCM-ul sau Nova Vita, noi consilierii am observat că în consiliul de administraţie majoritari nu sunt consilierii locali. Dacă FCM are un CA format din 11 membri, consilierii locali sunt doar 5 la număr. Având în vedere că noi alocăm în total 8 milioane lei dacă clasamentul va fi locul I, II, din punctul meu de vedere ar fi bine ca majoritari să fie consilierii locali în consiliul director al fiecărui contract de asociere.
D-l consilier Maior. – propun pe d-l Tibi Jozsa şi d-na Ionela Ciotlăuş:
D-l consilier Jozsa: - eu nu vreau să fiu.
D-l consilier Kikeli: - doresc să ridic o problemă principială care se referă la toate proiectele  de hotărâre care urmează, lucru care este extrem de important să-l cunoaştem şi să se decidă în perspectivă. În momentul de faţă există un buget pe probleme de sport care reprezintă o anume sumă, respectiv acesta este defalcat practic în două: - una pentru asocieri cu cluburi sportive şi restul şi vorbim aici de asocierea cu FCM, BC Mureş, CSU, City Us şi Nova Vita, deci în total 5 cluburi.
Pe de altă parte, avem sumele alocate pentru sportul de performanţă, toate cluburile în afară de acestea, indiferent că e fotbal sau altceva, pentru sportul şcolar şi pentru sportul pentru toţi. Trebuie să mai spun că din 2008 până în 2012 s-au alocat pentru cluburi 80% din această sumă, 20% rămânând la sportul de performanţă, în cluburi, sportul şcolar şi sportul pentru toţi. Eu cred că trebuie o decizie strategică pentru anii care urmează, în sensul că sprijinim acele cluburi care au fost aici şi data trecută cu mulţimea de copii, pentru un acces mai larg pentru activitate fizică şi sport, sau ne putem permite să susţinem nişte cluburi în anumite condiţii. Toate cheltuielile unui club este imposibil să fie acoperite de oraş este extrem de important, un efort pentru brendul oraşului sunt importante, dar eu cred că trebuie făcut un efort conjugat pentru a aduce nişte investitori în domeniul respectiv care să facă un management performant al acestor cluburi, dar  această proporţie de 20 şi 80% trebuie schimbată în favoarea populaţiei oraşului, în viitorul apropiat, dacă nu chiar acum.
D-l consilier Maior: - vreau să-i cer scuze unei redacţii, m-a rugat înainte de a intra materialele cu sportul, să vă citesc câteva idei vis-a-vis de ce s-a discutat împreună cu celelalte cluburi şi este exact ce spuneţi dv., domnule Kikeli, şi vom încerca, eu nu mi-am permis să pun un material în regim de urgenţă cum ni s-a cerut intempestiv de cineva, ci am spus că luna viitoare o să încercăm.
Este de la Sportul mureşean, semnat de d-l Mircea Răchită: „analizând situaţia cluburilor şi asociaţiilor sportive implicate în activitatea sportivă, a copiilor şi juniorilor, sportul mureşean vine cu următoarea propunere: acordarea de acces gratuit în timpul orelor de antrenament în sălile şi terenurile ce aparţin Primăriei Tîrgu-Mureş”. Ca şi  buget, costul anual al antrenamentelor acestor cluburi ar fi în jur de 10 miliarde; majorarea pe lângă ce am dat până acum, cu această sumă. Dar este o altă hotărâre de consiliu, luna viitoare vom încerca să o iniţiem.
D-l consilier Pui: - am câteva întrebări. Din 2008 până în prezent cu Clubul FCM  s-au cheltuit peste 300 miliarde lei vechi alocaţi de la noi, după datele dv., ca şi consilier, de 4 ani am cerut mereu rapoarte, dări de seamă dar nu mi s-a prezentat nimic până în prezent. Profit că sunteţi da faţă domnule preşedinte, de ce sunteţi în executare silită cu o datorie de 4 milioane  lei la bugetul de stat?
D-l consilier Maior: - prima întrebare aţi pus-o aiurea. In primul rând, eu nu sunt în executare silită.
D-l consilier Pui: - nu dv., Clubul FCM. Sunteţi membru în consiliul director, atât în cel vechi, cât şi în cel nou.
D-l consilier Maior: – altă întrebare.
D-l consilier Pui: - dacă e adevărat că Stadionul Transil este al dv.
D-l consilier Maior: - al meu personal este. Am dus acasă şi copii de aici, joacă la mine în curte, le-am plătit, le-am luat, etc. dar ai făcut hârtie la DNA şi ai primit răspunsul.
D-l consilier Pui: - nu, e greşit, nici nu ştiu unde este DNA.
D-l consilier Maior: - extraordinar, dar la toţi din primărie, la cluburi, când le-aţi făcut hârtii să verifice sumele, nu dv. le-aţi făcut?
D-l consilier Pui:  da, m-am adresat şi nu am primit nici un răspuns
D-l consilier Maior: - mulţumim, deci nu şti unde e DNA-ul.
D-l consilier Pui: - mai am o întrebare.
D-l consilier Maior: - ai răspunsurile de la DNA. In ceea ce priveşte cluburile, sunt ale mele personale.
D-l consilier Pui: - în ce calitate  d-na Maior gestionează fondurile clubului?
D-l consilier Maior: - am iertat-o data trecută şi nu am dat-o în judecată.
D-l consilier Pui: - dar nu o mai iertaţi.
D-l consilier Maior: - de data asta nu o să iert, tot pe tine o să te atac, nu pe doamna, ca să înveţi altădată  să nu vorbeşti în numele ei. O să te atac în tribunal pentru minciunile pe care le spui tot timpul. Data trecută mi s-a sugerat de către d-l primar să fac împotriva doamnei Ionela Ciotlăuş, dar nu am făcut-o spunând că suntem oameni. De data aceasta îţi promit că o voi face.
D-l viceprimar Peti: - cred că suntem de acord cu toţii că sportul este mai mult decât o activitate, este un fenomen. Toţi cei care avem copii sau urmează să avem alţi copii, este important să-şi petreacă timpul liber cât mai eficient şi sănătos în spaţiul în care îşi poate asuma spiritul de echipă, să înveţe ce înseamnă să lupte, ce muncă trebuie prestată pentru a avea performanţă, nu să-şi piardă timpul în săli de jocuri sau cu alte lucruri mai puţin frumoase.
S-au refăcut aceste materiale şi s-a pus accentul pe performanţă, pe atragerea unor surse de finanţare alternative, în afara bugetului local. Toate aceste principii de bază pe care dv. le-aţi enunţat, respectiv distinşii reprezentanţi ai cluburilor sportive, la întâlnirea de luni de la Academia de Sport, le-aţi expus şi se regăsesc în aceste materiale. Eu nu îmi doresc să nu aveţi aceste performanţe de care să fim demni şi mândri că le-aţi rezolvat, dar în cazul în care din anumite condiţii nu se realizează, vă propun ca aceste economii să se transfere la sportul de performanţă şi să creştem bugetul alocat concursului de proiecte pentru a beneficia cât mai multe cluburi sportive şi cât mai multe categorii şi ramuri sportive care sunt foarte active în Tîrgu-Mureş.
D-l consilier Maior: - să votăm cu amendamentul făcut de d-l Peti şi să mergem mai departe.
D-l consilier Haller: - este foarte evident şi să-mi spuneţi dacă greşesc fiind nou în acest consiliu, că este o discriminare destul de vizibilă între sprijinul acordat sub formă de asociere şi sprijinul acordat prin concurs de proiecte. Văzând aceste proiecte, uneori am impresia că anumite criterii cum ar fi principiul neretroactivităţii, se aplică împotriva unei logici elementare. Dacă o acţiune începe în iulie şi se termină în octombrie, atunci la sfârşitul lui iulie cum să-i refuzăm finanţarea când majoritatea acţiunilor prevăzute în acest proiect sunt încă în derulare sau urmează să se deruleze. În această privinţă va trebui să revedem aplicarea regulamentului şi de asemenea, văzând multe dosare respinse poate nu ar fi inutil să existe o consultanţă la depunerea dosarelor şi să se vadă dacă lipseşte ceva şi să semnaleze atunci. Prin asta ar creşte şansa de a se bucura de finanţare şi cred că în contractul încheiat ar trebui să se prevadă şi o limită în timp pentru că foarte târziu se plătesc anumite proiecte.
D-l consilier Maior: - l-am rugat pe dl. Kikeli să revină la regulament, eu ştiu că se lucrează şi sperăm că până luna viitoare va fi pus în funcţiune.
Supun la vot proiectul de hotărâre.
Cine este pentru? – 20 voturi
Cine este împotrivă? – 1 vot (Pui S.)
Cine se abţine? – 2 abţineri (Ciotlăuş I.,  Sîmpălean D.)
Hotărârea a fost adoptată cu 20 voturi pentru, 1 vot împotrivă şi 2 abţineri.
D-l consilier Roman: - am vrut să fac un mic amendament înainte de a trece la vot, fiindcă simţeam că atmosfera e suficient de tensionată, dar acum să ştiţi că nu pot să mă abţin să nu vorbesc. Am votat banii respectivi şi voiam neapărat să vorbesc în momentul de faţă, câtă vreme sunt în sală şi cei care conduc alte cluburi private decât cele cărora astăzi, unuia i-am cordat şi celorlalţi probabil le vom acorda fonduri, să fac o precizare foarte importantă ce vine în completarea lucrurilor spuse de colegii consilieri şi în urma lucrului pe care le-aţi citit la şedinţa la care v-aţi întâlnit cu antrenorii privaţi. Chiar ar trebui să stăm de vorbă mult mai mult cu aceşti antrenori care poate au cluburi mai mici, mă uita acum la familia Evi, club mai mic dar foarte mulţi copii care zilnic merg la acel club pentru a se antrena, să stăm să discutăm cu ei şi să revizuim integral din punctul meu de vedere regulamentul de acordare pe proiecte, nu aşa pe aceste mici subpuncte. Mai mult, Tîrgu-Mureşul ca şi municipalitate are o bază sportivă extraordinară ce ne stă la dispoziţie faţă de perioada în care acum trăim, faţă de celelalte oraşe. Ar fi cazul să o punem la dispoziţie mult mai uşor decât o facem acum, în cazul celorlalte cluburi, pentru că atunci „discriminarea pozitivă” de care beneficiază cei care fac performanţă mai mare şi sunt  cluburi mari, s-ar putea reduce; dacă noi nu le acordăm finanţare, dar le dăm posibilitatea de a intra în acele săli de sport unde merg copiii gratuit sau redus. Poate există şi această posibilitate. Apropo de prezenţa în sală a d-lui Maşca, o discuţie care a avut loc între mine şi dânsul de mai multe ori, apropo de aceste săli de sport, de ce să nu facem acea simplă aplicaţie, şi sunt convinsă că el ne va putea ajuta din punct de vedere al softului, prin care sălile de sport să ştim fiecare consilier local, club, cetăţean al Tîrgu-Mureşului, cui se dau, cum se folosesc şi pe ce costuri, şi atunci fiecare din noi am putea să beneficiem de  ele pentru că sunt ale oraşului. Repet, cluburile private cele mai mici ar avea mai mult de câştigat. Fiul meu practică judo, merge  la o sală de sport pe care a amenajat-o antrenorul dar este a unei şcoli, şi sunt 5 copii care merg pentru că la vârsta lui atâţia practică judo la Tîrgu-Mureş. Eu chiar nu pot fi acuzată că aş merge către cei care practică alt gen de sport, că al meu e de nişă total, dar şi ei şi acel antrenor poate fi ajutat de către comunitate altfel decât prin bani. O să mai revin la idee, cu consultarea cluburilor mici.
D-l consilier Maior: - împreună cu dl. Kikeli, am o rugăminte, dacă puteţi, haideţi să finalizăm până luna viitoare şi eu cred că vom face un pas mare.
D-l consilier Soos: - la ceea ce a spus d-na Roman, aş dori să adaug că în momentul de faţă eu merg cu copiii la bazinul olimpic de la Week-end şi plătim intrare la Week-end, intrare la bazinul olimpic şi plătim parcarea şi antrenorul. Şi aceste cluburi ar trebui luate sub o protecţie, să fie o egalitate în acest oraş, să nu fie unii discriminaţi pozitiv, iar alţii să plătească câteva taxe pentru aceleaşi servicii şi din banii contribuabililor.
D-l consilier Maior: - toate amendamentele pe care le doriţi, din cauza asta am şi citit iniţiativa venită de la Sportul mureşean, cred că e un lucru bun.
Punctul nr. 9 din ordinea de zi
Proiect de hotărâre privind aprobarea alocării de la bugetul local a sumei de 1.500.000 lei pentru sezonul competiţional 2013 – 2014, în vederea continuării asocierii dintre Municipiul Tîrgu Mureş şi C.S. City’Us din Tîrgu Mureş:
D-l consilier Maior: - supun la vot proiectul de hotărâre cu aceleaşi amendamente.
Cine este pentru? – 20 voturi
Cine este împotrivă? –
Cine se abţine? – 2 abţineri (Ciotlăuş I.,  Pui S.)
(Nu a votat d-l consilier Sîmpălean D.)
Hotărârea a fost adoptată cu 20 voturi pentru şi 2 abţineri.
Vă rog să faceţi propuneri pentru Consiliul director.
 D-l consilier Jozsa: - aş dori să vedem dacă sunt de acord şi consilierii să schimbăm Statutul ca să fie 3 consilieri locali şi 2 reprezentanţi ai societăţii respective în consiliul director.
D-l consilier Maior: - vă rog să faceţi propuneri. Eu îi propun pe domnii consilieri Jozsa Tibor  şi  Matei Dumitru.
D-na secretar Cioban: - toate comisiile oricare ar fi ele trebuie să aibă un număr impar de membri.
D-l consilier Jozsa: - rămân cinci membri din care la City Us, d-l Ţerbea Sorin, Kacso Endre şi Vinţeler Marcel. Am dori să schimbăm, să fie 3 consilieri locali şi 2 reprezentanţi ai societăţii.
D-l consilier Maior: - rugămintea mea ar fi să punem 7 membri, 4 consilieri locali şi 3 membri de la societate, ca să nu luăm noi hotărâre pe cine să eliminăm de la ei.
Eu am propus pe d-l Jozsa şi pe d-l Matei, mai avem nevoie de 2 consilieri.
Au mai fost propuşi domnii consilieri Maior Claudiu şi Benedek Istvan.
Cu aceste propuneri supun la vot proiectul de hotărâre.
Cine este pentru? – 19 voturi
Cine este împotrivă? –
Cine se abţine? – 4 abţineri (Ciotlăuş I.,  Pui S., Sîmpălean D., Matei D.)
Hotărârea a fost adoptată cu 19 voturi pentru şi 4 abţineri.
Punctul nr. 10 din ordinea de zi
Proiect de hotărâre privind aprobarea alocării de la bugetul local a sumei de 800.000 lei pentru sezonul competiţional 2013 – 2014, în vederea continuării asocierii dintre Municipiul Tîrgu Mureş şi Clubul Sportiv Universitar din Tîrgu Mureş:
D-l consilier Maior: - şi la acest contract s-a redus la jumătate alocarea, restul, pe criterii sportive. În Consiliul de administraţie mai avem nevoie de 2 consilieri pe lângă cei trei, deci vor fi 5 consilieri.
D-l consilier Sîmpălean: - am o propunere având în vedere că la alte cluburi s-au mai redus bugetele şi sunt care se descurcă bine şi cu mai puţini bani de la noi, aici aş propune o majorare la buget, deci în loc de 600 să le dăm 800. Cu acelaşi amendament care l-a spus d-l Jozsa, să fie 9 membri, deci să mai intre 2 consilieri.
Dacă sunteţi de acord, propun o majorare a sumei acordate şi suplimentarea Consiliului director cu 2 consilieri locali.
D-l consilier Maior: - cu amendamentul făcut de d-l Jozsa, cu  amendamentul făcut de d-l Sîmpălean, aştept propuneri pentru  5 consilieri locali.
Au fost propuşi în Consiliul director, domnii consilieri: Kikeli Pal, Puiac Claudiu, Sabău Olimpiu, Sîmpălean Dan, Someşan Cristina.
Supun la vot proiectul de hotărâre cu majorarea şi cu amendamentul făcut de Jozsa.
Cine este pentru? – 19 voturi
Cine este împotrivă? – 1 vot (Karacsony E.)
Cine se abţine? – 3 abţineri (Ciotlăuş I.,  Soos Z., Kikeli P.)
Hotărârea a fost adoptată cu 19 voturi pentru, 1 vot împotrivă  şi 3 abţineri.
Punctul nr. 11 din ordinea de zi
Proiect  de hotărâre privind la aprobarea alocării de la bugetul local a sumei de 3.000.000 lei pentru sezonul competiţional 2013-2014, în vederea continuării asocierii dintre Municipiul Tîrgu-Mureş şi Baschet Club Mureş din Tîrgu-Mureş:
D-l consilier Maior: - fără nici un amendament, supun la vot proiectul de hotărâre.
Au fost propuşi în Consiliul director, domnii consilieri Torzsok Sandor şi  Jozsa Tibor.
Cine este pentru? – 18 voturi
Cine este împotrivă? – 1 vot (Torzsok S.)
Cine se abţine? – 4 abţineri (Ciotlăuş I., Pui  S., Sîmpălean D., Jozsa T.)
Hotărârea a fost adoptată cu 18 voturi pentru, 1 vot împotrivă şi 4 abţineri.
Punctul nr. 12 din ordinea de zi
Proiect de hotărâre privind aprobarea alocării de la bugetul local a sumei de 500.000 lei pentru sezonul competiţional 2013 – 2014, în vederea continuării asocierii dintre Municipiul Tîrgu Mureş şi Clubul Sportiv Nova Vita din Tîrgu Mureş:
D-l consilier Maior: - vă rog să mai propuneţi doi membri din partea consilierilor.
Au fost propuşi în Consiliul director, domnii consilieri  Gujan Lucian şi  Fărcaş Ioan.
Supun la vot proiectul de hotărâre.
Cine este pentru? – 19 voturi.
Cine este împotrivă? –
Cine se abţine? – 4 abţineri (Ciotlăuş I., Pui  S., Sîmpălean D., Kikeli P.)
Hotărârea a fost adoptată cu 19 voturi pentru şi 4 abţineri.
D-l Dan Maşca: - dv. de zeci de ani luaţi din banii contribuabililor care au copii în acest oraş şi daţi salarii unor jucători care sunt sportivi profesionişti. Faptul că cei de la FCM, din alte cluburi tac pentru că nu au libertatea să vorbească fiindcă ştiţi bine de ce tac, nu este normal să vă bateţi joc dând  0,34 milioane pentru peste 20 de cluburi care au peste 2500 copii înscrişi la sport şi dv. spuneţi că nu este la fel de urgent pentru copiii marii majorităţi a contribuabililor din acest oraş, marea majoritate a lor pe care nu ştie nici d-l Peti niciunul dintre dv. care va deveni mare campion, şi le daţi de seminţe, dând dincolo 17 milioane fără să aveţi nici un fel de raportare la banii investiţi în trecut.
În al doilea rând, pentru treaba aceasta am să fac plângere a Consiliul concurenţei pentru că de fapt denaturaţi piaţa sportivă din acest oraş risipind aceşti bani, denaturaţi o piaţă sportivă şi nu daţi şansa tuturor antrenorilor şi copiilor să aibă şanse egale la aceste fonduri care se risipesc de ani de zile pe sporturile unor profesionişti. BC Mureş, FCM, City Us, Nova Vita şi Universitatea, prin aceşti conducători ai lor îşi bat joc de mii de copii şi de zeci de mii de contribuabili care pun botul la aceste poveşti.
D-l consilier Jozsa: – având în vedere consiliul nou actual, colegul nostru Peti a remarcat. Noi am tăiat din fondurile acestor sportivi 50% din buget, din care am obligat primăria, executivul, ca 25% tăiaţi să se verse pentru toate cluburile din Tîrgu-Mureş la sportul de masă care începând din luna iulie o să depună proiecte. Practic, am tăiat de la cluburile sportive cu care facem asociaţiile sportive şi am majorat capitalul pentru cluburile sportive mici, mijlocii, triatlon, bicicletă, etc.
D-l consilier Benedek: - în urmă cu 8 ani când nimeni nu a găsit soluţii şi bazele sportive erau la pământ, când nu făceau copii sport, era bine ca ONG-urile să ne susţină. Nu am văzut atunci atâta vehemenţă, când nu aveam baze sportive şi nu erau sportivi.

Materiale în regim de urgenţă
Punctul nr. 4 – regim de urgenţă
Proiect de hotărâre privind aprobarea sprijinului de accesare a infrastructurii necesare desfăşurării activităţii sportive la Liceul cu Program Sportiv “Szasz Adalbert” din Tîrgu Mureş.
D-l consilier Matei: - propun amânarea materialului din următoarele considerente. Structura sportului şcolar la nivelul municipiului Tîrgu-Mureş are două componente: Clubul şcolar sportiv sub directa finanţare a Ministerului Educaţiei, şi Liceul cu program sportiv în structura reţelei şcolare, ca şi unitate de învăţământ vocaţională. Ceilalţi primesc bani direct de la minister, Liceul sportiv primeşte bani cum primesc şi celelalte unităţi de învăţământ.
În cadrul Liceului cu program sportiv nu fiinţează şi funcţionează cluburi, funcţionează şi fiinţează grupe sportive, nu cluburi cum e menţionat în art. 1. Eu consider şi ştiu că convenţia care se stabileşte între inspectorat şi administraţia locală este suficientă pentru aceşti copii să poată participa şi să beneficieze de ceea ce municipalitate are, fără a produce  discriminări faţă de alţi elevi. La punctul 2 se solicită o sumă pentru achiziţionarea unui autocar. Domnilor colegi, există un program guvernamental privind transportul elevilor, s-au achiziţionat la nivelul judeţului Mureş peste 70 de mijloace de transport pentru elevi, în luna septembrie-octombrie se face licitaţie la nivel de minister pentru mijloace de transport pentru elevi şi putem cere 2, 3, 5 autocare, L.P.S., Inspectoratul şcolar este cel îndreptăţit a cere acest lucru, a motiva şi a obţine ce doresc. Aşa se procedează. Consider că acest material nu îşi are obiectul.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - constat cu regret că d-l Matei în calitate de fost inspector şcolar general şi actual director, dăruit om în ale educaţiei uită faptul că aici este vorba de elevii de la Liceul cu program sportiv în care într-adevăr funcţionează 57 de grupe care sunt constituite statutar ca şi cluburi şcolare sportive. Aceste 57 de grupe reprezintă un efectiv de 850 elevi legitimaţi sportivi şi care au o singură sală de sport stabilă în care ei îşi pot desfăşura activitatea. Dacă tot susţinem cu toţii sportul târgumureşean şi vreau să vă amintesc că viitorul sportului în Tîrgu-Mureş sunt aceşti copii care fac sport de performanţă la o şcoală sportivă. Vreau să vă mai spun că toţi aceşti copii au împrumuturi foarte mari şi au restanţa la proiecte câştigate cu Primăria Tîrgu-Mureş de peste 1 miliard de lei, de 3 ani. Nu au mijloace de transport cu care să participe în deplasările competiţionale în alte localităţi. Sunteţi în necunoştinţă de cauză, domnule Matei, şi vă invit să mergeţi la acest liceu să vedeţi în ce condiţii îşi desfăşoară activitatea sportivă cei care frecventează cursurile acelui liceu. Prin urmare, eu propun să votăm acest proiect de hotărâre care nu face altceva decât să întărească sprijinul pe care municipiul Tîrgu-Mureş îl alocă acestui capitol important – sportul, care e la fel de important ca şi cluburile private sportive.
Din bugetul municipiului anual 10% din fondurile proprii se alocă capitolului sport. Din acest 10%, 96% se dau la 5 cluburi private, iar 4% merg către şcoli sau celelalte cluburi sportive. Chiar nu este corect să lăsăm aceşti copii de izbelişte, cum au fost lăsaţi până acum, domnule Matei.
D-l consilier Maior: -  am o rugăminte, doamnă Ciotlăuş, dacă noi cei de vârsta noastră  mai glumim, haideţi să-i respectăm pe cei care au o vârstă matură.
D-l consilier Matei: - am constatat că vă pricepeţi la toate, e fals ceea ce spuneţi dv., cunosc foarte bine sistemul de învăţământ mureşean, ştiu cum se poate ajuta şi am dat o soluţie, o amânare să obţinem autocare pentru transport, putem colabora cu Inspectoratul Şcolar care e autorizat, acreditat şi rezolvă problema respectivă, iar dacă nu ştiţi, în timp de 12 ani Clubul sportiv şi Liceul sportiv au funcţionat în condiţii relativ normale prin convenţie încheiată cu administraţia locală. Administraţia locală a asigurat de fiecare dată transportul şi banii necesari pentru ca sportul şcolar să funcţioneze. Dv. sunteţi într-o mare eroare, probabil nu numai sportivă şi şcolară.
D-na consilier Karascsony: - materialul are viză de legalitate însă există un referat semnat de d-na Oşan în care se face trimitere la anumite aspecte legate de nelegalitatea acestuia. Având în  vedere că materialul nu a trecut prin comisii fiind în regim de urgenţă, eu aş ruga să se clarifice aspectele legate de legalitatea acestuia.
D-na secretar Cioban: - acel material care se referea la un proiect făcut cu un alt text şi care avea în vedere achiziţionarea de către municipiul Tîrgu-Mureş a unui autocar. De aceea se încalcă ordonanţa şi s-a formulat varianta II, că se dau bani din buget în vederea achiziţionării unui autocar de către liceu, pentru că dacă s-ar fi achiziţionat de către municipiu, am fi încălcat o ordonanţă de guvern, precum şi prevederile legale în materie privind norma de maşini din parcul auto al primăriei. Acel referat este făcut pe o altă variantă, varianta a fost refăcută în formularea care există în mape.
D-l consilier Loghin: - e foarte importantă finanţarea cluburilor emblematice ale oraşului şi judeţului, dar să nu uităm de cluburile sportive şcolare, nu ştiu câţi dintre dv. cunosc faptul că există un copil înmatriculat la Clubul sportiv şcolar, secţia şah, pe nume Mihnea Ionuţ Ognean, care este campion la categoria 9 ani, este campion mondial la şah. A câştigat în 2011 la Cracovia şi Clubul sportiv a semnat cu primăria un proiect sportiv pe această temă şi în 2011 pe cheltuiala părinţilor, nu a primit 1 leu din partea primăriei. Ar trebui să luăm măsuri ca să se rezolve cu datoriile şi arieratele. Tot acest copil merge în toamnă la campionatele mondiale din Dubai, ce valoare financiară presupune această participare. Rog pe d-na director economic şi persoanele abilitate pentru rezolvarea acestei situaţii, să ia măsuri cu celeritate.
D-l consilier Maior: - înainte de a supune la vot amânarea, aş dori ca fiecare consilier să gândească cinstit. Haideţi să-l amânăm până luna viitoare, până atunci termină şi d-l Kikeli materialul, vedem cum stăm cu acel material şi ce s-a lucrat pe el şi vă promit că facem un material în care nu ne batem cap în cap, nu putem achiziţiona sau cum putem achiziţiona, o să veniţi luna viitoare cu un alt material şi va fi mult mai greu după ce votaţi un material care nu stă în picioare.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - am fost personal la faţa locului şi am văzut condiţiile în care îşi desfăşoară activitatea, pot să vă pun la dispoziţie, am mapa cu toată documentaţia necesară, cu toate restanţele pe care din 2010 nu le-aţi achitat faţă de proiectele câştigate, astăzi am votat împotriva regulamentului şi a legii, la FCM o finanţare de 8 milioane lei, s-ar putea dacă ajunge pe nu ştiu ce clasament, în condiţiile în care se află în executare silită şi are datorii la bugetul de stat de 4 milioane de lei. Credeţi că pentru acest proiect prin care sprijinim L.P.S.-ul vom încălca cu ceva legea? Eu îmi menţin proiectul, vă rog să supuneţi la vot aşa cum cere procedura.
D-l consilier Maior: - aţi adus un material în ultimul minut, nu l-aţi făcut cum trebuie şi a fost refăcut de d-na secretar.
D-na viceprimar Ciotlăuş: - este refăcut în condiţiile în care a obţinut viza de legalitate. Mulţumesc pentru acest lucru d-nei secretar.
D-l consilier Maior: - chiar şi aşa nu cred că stă în picioare să achiziţionezi, în primul rând că nu poţi să faci transport, dar nu şti lucru acesta. De asta te-am rugat să-l mai laşi o lună şi o să vezi că trece materialul aşa cum trebuie. Nu poate să facă transport că nu are licenţă. Nu are cum să aibă licenţă atâta timp cât inspectoratul nu îi cumpără pe bugetul lui. Dar nu şti, numai dai din pix. Asta te-am rugat, amână încă o lună şi iese un material ca lumea, nu prostia care ai făcut-o.
D-na vicreprimar  Ciotlăuş: - îi amânaţi de 3 ani de zile pe aceşti copii.
D-l viceprimar Peti: - am o propunere, la art. 2 să scriem în condiţiile legii şi în cazul în care nu se obţine autovehicul prin programul guvernamental.
D-l consilier Sabău: - eu nu cred că art. 1 ar putea genera vreun fel de discuţie. Se aprobă accesul gratuit al tuturor grupelor sportive şcolare într-o anumită zonă. Avem ceva împotriva acestui punct? Dv. vedeţi cu neîncredere viza de legalitate dată de secretar, cu privire la achiziţionarea autocarului. Întreb, ce vă deranjează autocarul, transportul? Ca să nu avem  probleme, propun să votăm pe articole. Dacă nu sunteţi de acord cu intrarea gratuită a elevilor, o să votaţi împotrivă. Dacă sunteţi pentru sau împotriva autocarului, vă pronunţaţi. Dacă pică amânarea, eu am să propun votarea pe articole care este procedurală.
D-na consilier Roman:  - discutăm în termeni foarte generali când  vine vorba despre o hotărâre de consiliu şi de puţine ori ne gândim la aplicabilitatea ei, ce se întâmplă în momentul în care reuşim sau nu să o punem în aplicare, lucru de înţeles pentru că suntem for deliberativ şi executivul este cel care trebuie să-şi bată capul cum se aplică. Având în vedere că suntem suficient de mulţi oameni aici care să vrem să intrăm şi în detalii, şi să ştim cum şi dacă se  poate pune în aplicare o hotărâre, d-l Sabău am să vă răspund la întrebarea legată de art. 1. În principiu nu există nici un fel de problemă cu accesul gratuit a acestor copii, mai ales că este vorba tot despre o instituţie de stat. Haideţi să trecem acum la aplicarea acestui principiu. O sală de sport are un program în funcţie de programul orelor de sport ale copiilor respectivei şcoli lângă care funcţionează sala de sport. În momentul în care un instructor de la unul din cele peste 50 de ramuri de sport practicate, vine peste un director şi cere imperativ să elibereze sala în momentul acela, pentru că el e la Liceul sportiv şi are el atunci dorinţa ca atunci să-şi ţină ora, avem o problemă de aplicabilitate a art. 1. În momentul în care în bazinul olimpic avem un număr limitat de culoare de înot şi cineva vine de la LPS vine şi solicită neapărat un anumit număr de culoare ce nu poate fi acordat în momentul respectiv, că poate mai există contracte generatoare de venituri şi care pot fi verificate în momentul acela, ale unor alte cluburi, dar ei au o atitudine care generează în secunda aceea un conflict. Noi ca şi consiliu local deliberativ, poate nu ar trebui să ne privească şi să intrăm în detalii că atunci la fiecare hotărâre ne-am gândi foarte mult până să o votăm sau nu. Există probleme de aplicabilitate, nu de principiu, fiindcă şi acolo lucrează oameni care sunt de mai multe feluri, şi se înţeleg într-un fel sau nu. Există aceste lucruri care pot fi probate, vă aduc oameni să vă povestească în cazul în care personal sunt convinsă, dv. puţin mă credeţi, alţii mai puţin.
Revenind la subiect, aş vrea să fac o adăugare la art. 1, astfel încât acel program să fie stabilit de comun acord cu directorii unităţilor şcolare de care ţin respectivele săli de sport şi coordonat de Direcţia şcoli. Altfel, de o singură excepţie este nevoie ca să creăm un scandal, să se supere doi şi să se certe cu adevărat cum s-a întâmplat până acum şi e suficient ca această hotărâre să nu mai aibă bunul curs pe care ni l-am dori şi motivaţia pentru care a fost făcută. E vorba de oameni aici. Haideţi să modificăm cumva acel articol, să existe o coordonare între. Nu e lucru uşor de făcut, dar sunt convinsă că cei de la Direcţia şcoli dacă-i stresăm noi suficient de tare, o să o facă.   
D-l consilier Sabău: - din ce am citit eu aici, nu am ajuns la concluzia că vom crea privilegii  sportivilor. Am ajuns la concluzia că vom crea o gratuitate. Gratuitatea nu înseamnă privilegiu vis-a-vis de orarul de funcţionare, etc. De asemenea, eu citesc aici că va fi încheiată o convenţie prin care probabil se va stabili ceea ce dv. foarte bine aţi menţionat.
D-l consilier Maior: -  propun amânarea. Cu propunerea făcută, supun la vot.
Cine este pentru? – 9 voturi
Cine este împotrivă? – 12 voturi
Cine se abţine? – 1 abţinere (Bakos L.)
(Nu a votat d-l consilier Gombos G.)
S-a respins amânarea.
Urmează votarea pe articole, cum a propus d-l Sabău.
Supun la vot materialul cum a fost propus de către iniţiator, că văd că staţi să vă gândiţi.
Cine este pentru? – 14 voturi
Cine este împotrivă? – 2 voturi (Maior C., Torzsok S.)
Cine se abţine? – 6 abţineri (Roman I., Matei D., Urcan Gh., Fărcaş I., Gujan L., Someşan C.)
(Nu a votat d-l consilier Gombos G.)
Hotărârea a fost adoptată cu 14 voturi pentru, 2 voturi împotrivă şi 6 abţineri; rămâne să vedem când se va pune în aplicare de către cei care vor putea.




2 comentarii:

  1. Buna ziua,

    Ești un iubitor de internet legitim de afaceri, individuale sau un investitor? aici este o oportunitate pentru tine pentru a obține un împrumut de la Marlin Credite Group Plc. Ne face o mare varietate de împrumuturi de la o mare varietate de clienti in mai multe scopuri diferite, cum ar fi achiziționarea de automobile și de cumparare mobilier nou, luând vocații de vis, sau exercitarea academic, construcții și clădiri noi case și birouri. Toate acestea pe o rată a dobânzii foarte scăzută de 3%. Marlin Credite Group Plc este de încredere, eficient și cel mai minunat dintre toate, este că ea servește ca ajutor umanitar la nivel mondial.

    De ce nu contactati Marlin Credite Group Plc, astfel încât să vă putem ajuta în rezolvarea primejdie dumneavoastră. Pentru mai multe informații despre ofertei noastre va rugam sa ne contacte cu detaliile de mai jos.

    E-mail: Marlincredits@financier.com
    Site-ul: WWW.Marlincredits.webs.com


    CEO: Kelvin Roland

    Cu stimă,
    Cu respect,
    Salutări.

    RăspundețiȘtergere
  2. Acum dețin o afacere proprie cu ajutorul Elegantloanfirm cu un împrumut de 900.000,00 USD. la 2% tarife, la început, am învățat, a fost o glumă până când cererea mea de împrumut a fost procesată în cinci zile lucrătoare și fondurile solicitate mi-au fost transferate. acum sunt un mândru proprietar al unei afaceri mari, cu 15 personal care lucrează sub mine. Toate mulțumesc ofițerului de credite Russ Harry, el este un Dumnezeu trimis, îi puteți contacta pentru a vă îmbunătăți afacerea pe .. email-- Elegantloanfirm@hotmail.com.

    RăspundețiȘtergere