marți, 6 martie 2012

Despre clasa pregătitoare

Legea Educaţiei Naţionale Nr.1 din 5 Ianuarie 2011
Învăţământul primar
Art.29.- (1) Învăţământul primar se organizează şi funcţionează, de regulă, cu program de dimineaţă.
(2) În clasa pregătitoare sunt înscrişi copiii care au împlinit vârsta de 6 ani până la data începerii anului şcolar. La solicitarea scrisă a părinţilor, a tutorilor sau a susţinătorilor legali, pot fi înscrişi în clasa pregătitoare şi copiii care au împlinit vârsta de 6 ani până la sfârşitul anului calendaristic, dacă dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare.
            Un element de maximă noutate, care trebuie foarte bine pregătit în vederea îmbunătăţirii procesului instructiv-educativ din România.
            Mă voi referi la Ordinul Ministrului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului nr. 3064/2012 pentru aprobarea Metodologiei privind cuprinderea copiilor în clasa pregătitoare şi în clasa I pentru anul şcolar 2012-2013 şi a Calendarului înscrierii. Vârsta/calendar/etape.                                               
            Nemulţumirile părinţilor legate de clasa pregătitoare sunt foarte grave şi fără precedent,
drept urmare un grup de părinţi au depus în instanţă cereri de suspendare şi de anulare a ordinului.
Curtea de Apel Bucureşti a amânat pentru vineri 02.03.2012, pronunţarea în dosarul judecat miercuri, 29.02.2012, în care părinţii au cerut suspendarea ordinului.
            Prevederile ordinului încalcă Constituţia României:
   Se limitează dreptul la educaţie şi libertatea de a alege o unitate de învăţământ. Conform ordinului, părinţii trebuie să îşi înscrie copiii la şcoala de proximitate. În prima etapă, părintele are voie să îşi înscrie copilul la şcoala de circumscripţie. Dacă doreşte să îl înscrie la altă şcoală, trebuie să aştepte etapa a doua, unde pot înscrie copilul în funcţie de locurile rămase libere. În etapa a doua există acele criterii care stabilesc cine intră şi cine nu. Evident că la şcolile cu prestigiu vor fi mai multe cereri decât locurile rămase libere şi astfel intră în etapa a treia, care îi duce la şcoala de proximitate dacă mai sunt locuri libere sau către o altă şcoală care mai are locuri libere. Potrivit acestei proceduri, se reduc drastic şansele ca părinţii să îşi înscrie copiii la altă şcoală decât cea de proximitate.
                Ordinul a fost emis fără o consultare publică pe tema clasei pregătitoare, cu toate că legea prevede acest fapt, astfel ministerul a ignorat total drepturile părinţilor de a-şi emite o părere cu toate că se tot invocă ideea parteneriatului între şcoală şi părinţi.
            Ordinul interzice dreptul părintelui la justiţie. Fiecare părinte ar trebui să aibă dreptul să conteste decizia şcolii prin care s-a admis sau s-a respins copilul la şcoala respectivă.
            Se încalcă art.32, dreptul la învăţătură–dreptul la educaţie în limba maternă. În metodologie s-au stabilit nişte clase în cadrul unor şcoli cu predare într-o altă limbă, numai că acolo s-a interzis testarea copiilor la limba respectivă, ceea ce înseamnă că oricine declară că are o anumită limbă maternă, poate să se înscrie în acele clase cu caracter special. În acest fel, adevăraţii vorbitori de limbă maternă pot să rămână pe dinafară, de asemenea, se restrânge sau chiar se îngrădeşte dreptul de a învăţa într-o limbă de circulaţie internaţională.
            Ordinul încalcă art.49, dreptul copiilor şi tinerilor la protecţie. Prin acest ordin s-a pus la dispoziţia hazardului locul unde părinţii îşi vor duce copilul. Etapa a doua este nesigură pentru că preşcolarul riscă să rămână pe dinafară, în etapa a treia , copilul va fi înscris numai dacă mai sunt locuri libere la şcoala de circumscripţie, iar în etapa a patra, copilul va fi dus oriunde se mai găseşte un loc liber.
            Mă surprinde încăpăţânarea crâncenă a M.E.C.T.S. în condiţiile în care, potrivit sondajelor, circa 75%  din totalul părinţilor aflaţi în situaţia de a-şi înscrie copiii la clasa pregătitoare sunt nemulţumiţi de prevederile ordinului.
            Infrastructura şcolară nu răspunde cerinţelor elevilor cu vârsta de 6-7 ani, referitor la grupurile sanitare, mobilierul şcolar ergonomic, materiale didactice.
            Resursa umană, educatoarele cu dublă specializare şi învăţătoarele, nu sunt încă pregătite pentru noul curriculum, acestea urmând să se formeze până la începutul noului an şcolar.
            Ministrul învăţământului, Cătălin Baba, a specificat că toate acestea se vor rezolva cu bani europeni. Caracteristic guvernului portocaliu ,,o să…..”.
            Conform datelor preliminare, în judeţul Mureş avem aproximativ 9000 de copii cu vârste între 6 şi 7 ani şi se estimează formarea a 260 de clase pregătitoare şi 300 de clase I.
            Dascălii îşi doresc să ofere servicii de educaţie de calitate, dar această clasă pregătitoare, în acest moment o văd ca pe o fundaţie şubredă a unui ,, zgârie-nor”.
            Vă lansez câteva întrebări:
-          Calitatea învăţământului creşte după această decizie?
-          Sunt copiii de 6 ani pregătiţi emoţional să facă faţă acestei schimbări?
-          Vor mai exista ,, cei şapte ani de acasă?”
-          De ce clasa pregătitoare este mai eficientă la şcoală decât la grădiniţă?
-          Ce facem cu copiii de la sate dacă nu vor fi destui copii pentru a organiza o clasă pregătitoare în localitate?
-          Şcolile care nu au suficient spaţiu vor organiza clasa pregătitoare după-amiază?
Departamentul Învăţământ al Partidului Naţional Liberal consideră clasa pregătitoare o idee bună, este o practică europeană, dar nu acum, din motivele mai sus menţionate.
Profesor Mariela Corneanu

Material pregătit în şedinţa Departamentului Învăţământ al Partidului Naţional Liberal pentru dezbaterea publică cu tema ,,Probleme şi soluţii legate de introducerea clasei pregătitoare” organizată de femeile liberale din judeţul Mureş.
 1 Martie 2012 ora 15 în sala de conferinţe de la Casa Adria  Tîrgu-Mureş.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu