Prin HCLM nr. 395/30.11.2011
privind unele măsuri în aplicarea art. 107 din Legea nr. 1/2005 privind
organizarea şi funcţionarea cooperaţiei prin care:
- la art. 1
–„s-a luat act de prevederile Deciziei nr. 913/2009 ale Curţii Constituţionale
în ce priveşte neconstituţionalitatea art. 107 alin.(1) din Legea nr.1/2005
privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, respectiv
neconstituţionalitatea folosinţei fără plată a unui teren proprietatea Statului
Român şi pe cale de consecinţă:
- se constată
încetarea dreptului de folosinţă fără plată pentru terenurile aferente unor
construcţii – proprietatea unor unităţi cooperatiste (cuprinse în anexa la
hotărâre)
- se însuşeşte
propunerea şi se completează inventarul
domeniului privat al municipiului Tîrgu Mureş cu terenurile cuprinse în
anexa CONFORM ART. 26 şi 36 din Legea
nr. 18/1991 privind fondul funciar cu modificările şi completările
ulterioare
- se aprobă efectuarea
demersurilor legale pentru eliberarea de cărţi funciare (copii fidele) şi
întocmirea lucrărilor topografice pentru înscrierea dreptului de proprietate
pentru aceste terenuri pe numele municipiului Tîrgu Mureş – domeniul privat,
Iar la art. 2 s-a aprobat
constituirea unei comisii de specialitate pentru aplicarea art. 107 din Legea
nr. 1/2005, constituită din următoarele 5 persoane:
CSEGZI SANDOR (în acea perioadă
viceprimar), JOZSA TIBOR (în acea perioadă director ADP), MUREŞAN MIHAI
(referent ADP), şi consilierii locali FĂRCAŞ IOAN şi MOZES LEVENTE”.
Analizând textul hotărârii am
constatat necesitatea efectuării unor modificări impuse de prevederile legale,
precum şi de modificările survenite la nivelul Primăriei Tîrgu Mureş în
structura de personal, în sensul că unii membrii ai comisiei nu mai deţin
funcţiile pe care le aveau la momentul adoptării hotărârii.
Concret, Legea nr. 18/1991
prevede la art. 36, alin.(1) că: „Terenurile
aflate în proprietatea statului, situate în intravilanul localităţilor şi care
sunt în administrarea primăriilor, la data prezentei legi, trec în proprietatea
comunelor, oraşelor sau a municipiilor, urmând regimul juridic al terenurilor prevăzute la art. 26.”, iar art.
26 alin.(2) stipulează că:
„schimbarea regimului juridic al terenurilor prevăzute la alin. (1), din
proprietatea publică a unităţilor administrativ-teritoriale respective în
proprietatea privată a acestora, este interzisă şi se sancţionează cu nulitatea
absolută”.
Cu alte cuvinte, terenurile
trecute în proprietatea municipiului în baza prevederilor art. 36 şi 26 din
Legea nr. 18/1991 se înscriu obligatoriu în domeniul public şi nu în domeniul
privat, astfel că se impune corectarea erorii comise la adoptarea HCLM nr.
395/30.11.2011 şi intrarea în legalitate.
Pe de altă parte, având în vedere
adresele METALUL SCM transmise municipiului Tîrgu Mureş nr. 23817 din
16.05.2013 şi nr. 298 din 29.07.2013 prin care această societate şi-a
manifestat disponibilitatea de reglementare a situaţiei juridice a terenului
aflat în Tîrgu Mureş str. Gh. Doja nr. 274, în suprafaţă de 7805 mp, nr. top
599/3/1, constatările Curţii de Conturi a României prin Camera de Conturi a
judeţului Mureş consemnate în Procesul Verbal de constatare nr.
18059/24.04.2012, precum şi necesitatea imperioasă de încasare de venituri la
bugetul local, se impune necesitatea încheierii unei forme contractuale care să
justifice folosirea terenului municipiului Tîrgu Mureş de către o societate
care nu este de utilitate publică.
Iniţiator, consilier local
Prof. Pui Sebastian Alexandru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu