Cuvinte
cheie: transhumanţă, păstorit, stână, comarnic, mutătoare, faţa muntelui,
dosul muntelui, Făgăraş.
I. Caracteristici generale
Masivul Făgăraş, şi în mod deosebit versantul
sudic se înscrie în categoria munţilor văratici (Mara Popp, 1933) datorită
expunerii sudice, însoririi, dezvoltării plaiurilor prelungi acoperite cu
pajişti de mare valoare nutritivă. Toponimia atestă prezenţa umană şi
continuitatea acesteia încă din perioada medievală (Constantinescu-Mirceşti,
1976, Alexandrescu şi colaboratorii, 1994). Sosirea ungurenilor din Mărginimea Sibiului (poienari) după 1700-1750 a
marcat apogeul păstoritului, perioadă ce s-a prelungit până după 1900, când
activităţile forestiere în bazinul Argeşului s-au intensificat.
Peisajul zonei analizate are drept coordonate:
Peisajul zonei analizate are drept coordonate:
-
marea dezvoltare a suprafeţelor de nivelare acoperite
de pajişti alpine şi subalpine, în special pe nivelele Râu Şes I, II;
-
marea densitate a izvoarelor alimentate din fruntea marilor
mase de grohotişuri (densitate medie 20-25 izvoare pe km2);
-
marea densitate a potecilor şi drumurilor de plai
(densitate medie de peste 3-4 km la 100 km2);
-
limita superioară a pădurii de molid ce variază
altimetric între 1400 m (antropică, în preajma stânelor) şi 1800-1850 m (limită
climatică);
-
marea densitate a stânelor (2-3 pe km2) al
căror optim altimetric este situat la 1700 m, mai sus cu 300 de m decât pe
versantul nordic (umbrit); după Mara Popp (1933) acestea apar pe paliere
altimetrice variate, între 1000- 1900 m, cu cea mai mare concentrare la limita
superioară a pădurii.
Tipologic,
versantul sudic al Făgăraşului se încadrează în tipul păstoritului agricol cu
stâna la munte (Vuia, 1980).
Păstoritul este
o activitate de tradiţie care s-a menţinut şi după 1990 în peisajul munţilor
Făgăraş, deşi efectivele de animale s-au micşorat. Rolul de centre pastorale
tradiţionale deţinut de localităţi ca Arefu, Căpăţâneni, Turburea, Corbeni,
Poienari, Brădet, Galeş s-a păstrat şi în prezent, deşi tradiţiile au fost
afectate sub presiunea altor activităţi ca de pildă exploatarea pădurii,
construcţiile hidroenergetice, traficul rutier şi turismul. Scăderea
efectivelor de animale a generat în condiţiile menţinerii aceloraşi stâne şi
drumuri pastorale un efect benefic asupra peisajului montan, practicile abuzive
fiind întâlnite în areale tot mai restrânse.
Astăzi din
multiple cauze păstoritul este în regres. În anii 1950-1960, prin exproprierea
marilor moşii şi împroprietărirea ţăranilor în sate departe de locul lor de
origine păstoritul a suferit mult. Cea mai afectată a fost transhumanţa, care,
prin colectivizarea de după anii 50 şi cultivarea suprafeţelor, păşunile s-au
restrâns, oierii au început să abandoneze ciobănia, astfel încât vechile
organizaţii-cuiburi păstoreşti s-au divizat. Marii proprietari de oi au
dispărut mai ales după 1990, iar cei care mai păstrează tradiţia nu posedă mai
mult de 50-60 de capete de ovine. De
regulă ciobanii îşi vărează oile la munte (3-4 luni/an) şi le iernează în
satele de sub munte.
Deşi apărut mai
târziu decât pe versantul nordic, păstoritul de pe versantul sudic (plaiuri mai
domoale, păşuni mai extinse) s-a extins repede fiind prezent în toţi munţii.
Păstorii de aici erau numiţi ungureni şi pământeni, dovadă sunt satele dublete
de pe văile Topolog, Argeş, Vâlsan (Căpăţâneni Ungureni şi Pământeni, Oeşti
Ungureni şi Pământeni, Albeşti Ungureni şi Pământeni etc.). Ungurenii sunt cei
care au venit de prin părţile Sibiului şi s-au instalat pe versantul sudic al
Masivului Făgăraş, iar Pământenii constituiau populaţia băştinaşă care îşi
purtau turmele până în zona alpină: arefanii, corbenarii, turburenii, oeştenii,
brădeţenii, albeştenii fiind cei mai reprezentativi.
Un rol
important în economia montană l-au avut şi îl au stânele, care în general au
fost amplasate în vecinătatea pădurii pentru obţinerea lemnului de construcţie
şi foc şi în apropierea unei surse de apă. Pe versantul sudic stânele au apărut
mai târziu decât pe cel nordic, în bazinele principalelor văi: Capra, Buda, Vâlsan,
Râul Doamnei etc.
Rol important
în amplasarea acestora l-a avut şi îl au versanţii cu expoziţii sudice sau
sud-estice (faţa muntelui), unde stânele urcă mai sus. Urmărind graficul de
corelaţie între numărul stânelor, saivanelor şi altitudine se constată că cea
mai mare frecvenţă a stânelor se află în cadrul treptei hipsometrice de
1600-1800 m (22 stâne). De asemenea ecuaţia dreptei de regresie polinomială are un coeficient de
corelaţie de numai 30 % (foarte slab), fiind evidentă influenţa pe care o are
relieful în repartiţia aşezărilor pastorale (fig. 1).
Majoritatea
stânelor sunt plasate la limita superioară a pădurii (stânele de pe masivele
Jorzea, Năneasa, Lespezi, Piscul Negru, Lipitoarea Ciocanului, Ciocanu,
Coastele Mari, Oticul, Râiosu, Ţuica etc.), dar există situaţii în care stânele
sunt amplasate în areale defrişate, în poienile de munte: stâna din Poiana
Zănoagei (1680 m), Poiana Scroafa (1580 m) Poiana Lăcşor (1420 m) etc., sau
amplasate în arealele ocupate cândva de păduri, dar ulterior doborâte de
furtuni, uscate, arse: stânele din bazinul Limpedea (Mărăcinu, Moliviş, Pleaşa
Oii etc.), Valea lui Stan (Râncurea), Călugăriţa şi chiar situate pe culoarele
de vale: Capra, Buda, Podul Giurgiului, oglinda Lacului Vidraru etc. În
sectorul glaciar există o singură stână, în circul Moldoveanu, în prezent
dezafectată.
În afară de
stâne, în masivul Făgăraş pe versantul sudic caracteristice sunt bordeiele,
reprezentând mici adăposturi pentru ciobanii care păzesc oile sterpe, mieii şi
berbecii separaţi de restul turmei. Bordeiele sunt amplasate de regulă pe văile
şi în circurile glaciare (pe valea Muşeteica, pe valea Capra etc.) unde
păşunile au valoare nutritivă scăzută şi condiţiile climatice sunt mai aspre,
în comparaţie cu mânzările (oile care se mulg) care pasc în jurul stânelor
(unde iarba e mai grasă) şi chiar în pădure (unde găsesc adăpost). La unele
stâne de pe versantul sudic (Ciocanu, Jorzea, Robiţa, Capra etc.) apar şi
vitele mari, fapt important, cu implicaţii asupra modului de exploatare
pastorală. Alte elemente indicatoare ale activităţii pastorale pe versantul
sudic făgărăşean sunt marcajele ciobăneşti; acestea sunt construite din lespezi
de piatră, au formă piramidală şi au rolul de a marca hotarul dintre stâne sau
de a marca căile de deplasare a ciobanilor şi a turmelor pe timp nefavorabil
(ceaţă, furtună, viscol).
Se poate spune
că aceste marcaje pastorale fac legătura între sat şi munte cu zona alpină
înaltă. Pe de altă parte păstoritul a menţinut o tradiţie şi o toponimie
specifică cu o valoare ştiinţifică şi turistică deosebită, insuficient
cunoscute şi popularizate (apelative vechi: oierit, târlă, târlit, târlaşi,
stăuină, baci, cioban, strungar, mânzărar, sterpar, stână, saivan, saia,
strungă, comarnic, mutătoare, areapă etc., cât şi toponime legate de păstorit:
culmile Pleaşa Oii, Ţuica, Lipitoarea Ciocanului, Oticu, Muntele Comarnic,
Florea, Coaste etc.).
Toponimele au
apărut odată cu activitatea pastorală şi s-au transmis din generaţie în
generaţie. Termenul de plai este prezentă şi astăzi pe versantul sudic sub
formă de oronime şi apelative. Plaiul Pleşei, Plaiul Oii, Plaiul Strâmbei,
Plaiul Lăcşorului etc.; deasemenea toponimul poiană este foarte răspândit,
marcând suprafeţe defrişate în scopul instalării saivanelor şi a stânelor:
Poiana Zănoaga, Poiana Lăcşor, Poiana Mărăcine, Poiana Scroafa Mare, Poiana
Scroafa Mică etc.; se întâlnesc şi oronime care atestă activităţile stânei:
Piscul Mutătoarei, Comarnic etc.; apar şi denumiri ale formelor de relief (vârfuri,
văi, culmi), care arată activitatea din arealul respectiv: Izvorul Mioarelor,
Vf. Scroafa, Pârâul Caprelor, Poiana Scroafa Mare, Valea Porcului etc. Unele
denumiri evidenţiază numele unor ciobani, proprietatari de munte pe care le
poartă unele forme de relief: Piscul lui Turcu, Culmea Muşetescu, Muntele
Florea, Valea Leana, Izvorul lui Anghel, Izvorul lui Radu etc.
Foto 1 Amenajare pastorală pe izvorul Moldoveanu
Amplu proces
pastoral cu caracter transhumant, desfăşurat în munţii Făgăraş, şi-a pus
amprenta asupra mediului montan, cu precădere în partea sa superioară (foto 1). Între sec. al XIX-lea şi sec.
XX (mai ales în prima sa parte) s-a produs extinderea suprafeţelor de păşunat,
prin tăieri, defrişări şi incendieri, pentru a asigura hrana turmelor de oi şi
capre din ce în ce mai numeroase. Cele mai mari modificări asupra vegetaţiei
naturale au fost făcute în etajul carpatic superior în special la limita
superioară a pădurii şi-n etajul subalpin. Defrişările făcute au culminat cu
cele din 1948, când printr-un ordin al fostelor CAP-uri regionale, o mare parte
a jnepenişurilor de pe versanţii sudici ai
munţilor Făgăraş au dispărut, rămânând doar pâlcuri izolate sau
fragmentate.
Sunt
numeroase drumurile de munte care urcă pe crestele secundare până în golul
alpin, folosite în scop pastoral, apoi mulţimea sălaşelor, a stânelor şi
saivanelor folosite pentru creşterea animalelor şi cositul fânului, care se
găsesc în arealele defrişate de tipul poienilor din apropierea limitei
superioare a pădurilor din munţii Făgăraş. Prin suprapăşunare îndeosebi cu oi,
vegetaţia ierboasă este îndepărtată favorizând eroziunea, compactizarea şi
degradarea solului. Circulaţia pe diferite poteci a animalelor (mai ales a oilor) a dat naştere şi a intensificat procesele
de degradare a terenurilor. Păşunatul iraţional şi intensiv a determinat o
scădere calitativă a păşunilor şi distrugerea pe alocuri a solului, etc. După
1990 presiunea antropică prin păşunat în spaţiul montan a scăzut mult, prin
împuţinirea efectivelor de oi.
Construirea
de căi de comunicaţie îndeosebi a şoselelor forestiere, a drumurilor de căruţă,
a dus la secţionarea versanţilor mai ales în treimea lor inferioară. Aceste
tăieri de versant coroborate cu înlăturarea pădurii, stimulează destul de puternic
dinamica de versant (alunecări în pătura de dezagregare, şiroire şi
torenţialitate) şi produce modificări de albii (scăderea eroziunii lineare în
favoarea transportului, urmate de acumulări puternice). Drumurile de căruţă şi
chiar potecile din lungul versanţilor create de om şi de animale, constituie
aliniamente de accelerare a morfodinamicii de versant (şiroiri, torenţialitate,
curgeri noroioase) cu modificarea şi degradarea peisajului.
Prin pendularea
realizată an de an (sat- munte -sat), etajul alpin şi subalpin a suferit
modificări :
-
prin păşunatul excesiv al unor plante cu valoare
nutritivă ridicată, acestea au dispărut, astfel locul lor a fost luat de către
ţăpoşică (Nardus stricta), plantă cu valoare nutritivă scăzută (pajişti
secundare);
-
prin suprapăşunat, versanţii abrupţi situaţi sub
golurile alpine au suferit degradări datorate proceselor geomorfologice care
s-au instalat cu uşurinţă, ca urmare a lipsei unui covor vegetal adecvat
(distrus prin suprapăşunat);
-
pentru extinderea suprafeţelor de păşunat, limita
superioară a pădurii a fost coborâtă datorită tăierilor masive a arboretelor de
molid şi a incendierii subarbuştilor din etajul subalpin (foto 2);
-
specii de plante şi animale au dispărut (Tisa- Taxus
baccata) sau sunt afectate de păstorit (Capra neagră- Rupicapra rupicapra,
floarea de colţ- Leontopodium alpinum)
etc.;
Foto 2 Asociații de jneapăn arse
II. Concluzii
Cele mai mari
modificări asupra vegetaţiei naturale au fost făcute în special la limita superioară a pădurii; etajul
pădurii de molid a suferit transformări profunde, molidişurile tinere fiind
defrişate în proporţii foarte mari. Defrişări masive s-au făcut după 1950, când
o mare parte a jnepenişurilor de pe versantul sudic al Masivului Făgăraş au dispărut,
rămânând doar pâlcuri izolate.
În contextul
în care păstoritul reprezintă încă o activitate însemnată este necesară o
evaluare corectă a raportului dintre potenţial şi utilizarea acestuia.
Proiectele ecologice elaborate în contextul planurilor de amenajare regională
pot prevedea extinderea rezervaţiilor naturale şi chiar declararea unui parc
naţional. Acestea ar impune restrângerea spaţiului de păşunat şi chiar
desfiinţarea unui mare număr de stâne. Totuşi o gestiune corectă, durabilă a
peisajului ar presupune conservarea atât a naturii cât şi a elementelor de
valoare istorică şi etnografică ce au la bază o tradiţie de peste 300 de ani,
inclusiv a experienţei localnicilor privind utilizarea echilibrată a fondului
pastoral.
BIBLIOGRAFIE
DIGARD, J-P., (1974), La vie pastorale à Bonneval – sur – Arc
(Haute-Maurienne), Rev. Géogr. regionale d¢ethnologie -Le monde
alpin et rhodanien, n.2-4, p. 120–138.
DUCLOS, J.-C., PITTE, A.,
(1994), L'homme et le mouton dans
l'espace de la transhumance, Glénat, Grenoble.
LOUP, J., (1963), L¢exploitation
des alpages dans les Alpes, Revue de Géography Alpine,
Grenoble.
MORARIU, T., (1942), Păstoritul în Alpii Francezi şi în Carpaţi, Sociologie Românească,
An IV, 7-12, Bucureşti.
NEDELEA, A., MIHAI B., (1999), Implicaţii geografice ale activităţilor pastorale pe versantul sudic al
Masivului Făgăraş (Bazinul Argeşului), Geografia în contextul dezvoltării
contemporane, Napoca Star, Cluj.
POPP, MARA, (1933), Contribuţiuni la viaţa pastorală din Argeş
şi Muscel, BSRRG, LII, Bucureşti.
VLAD, SORINA, VIŞAN, GH., (1994), Consideraţii toponimice asupra activităţii pastorale din Carpaţii
Meridionali, I-a Conferinţă Regională de Geografie "Cercetări
geografice în spaţiul carpato-danubian", Timişoara.
VUIA, R., (1980), Tipuri de păstorit
la români, Studii de etnografie şi folclor, Ed. Minerva, Bucureşti.
***, (1999), Transhumances, Revues L`Alpe, nr. 3, Musee Dauphinois, Glenat, Grenoble.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu